Elhagyott kosár. Minden webshop csendes gyilkosa. Fáj. Cefetül fáj!

De miért hagyják el a látogatók a kosarat és mit tehetsz ellene? Merthogy webáruház tulajdonosként valamit kell, az biztos…

Megmutatom.

Ez bizony minden webáruházat üzemeltetőnél előfordul, mondhatni normális dolog. Ráadásul sokkal, nagyon sokkal több az elhagyott kosár, mint gondolod. A Te webshopodban is valahol 55-80% között lehet. (Csak tipp a nagy nemzetközi átlag alapján.) Tehát ha 10 látogatód betesz valamit a kosárba, akkor valószínűleg csak 2-5 fogja befejezni a vásárlást.

Gazemberség a webshopod látogatóitól? Lehet. Durva arány? Baromira! Sok pénztől esel el? Nagyon! Tudsz tenni ellene? Naná!

EMLÉKEZTETŐ: Megszüntetni soha nem fogjuk tudni ezt a jelenséget, de rengeteg lehetőségünk van a minimalizálására. És van egy jó hírem: annyira azért nem vészes feladat, Te magad is simán javíthatod az arányaid.

Elhagyott kosarak – miért?

Először is azt érdemes megnézni, hogy miért hagyják félbe a vásárlást és hagyják el a webáruházat a vásárlók. Kerestem friss statisztikát hozzá, na de miért is találtam volna magyar felmérést…

Annyi baj legyen. Ez is csak alátámasztotta az eddigi webáruház tapasztalataimat, és megerősítette azt, amit az ismerőseim is mondanak.

Szóval a baymard.com eredményei:

Elhagyott kosár – A legjellemzőbb okok a baymard.com felmérése szerint

Elhagyott kosár – A legjellemzőbb okok a baymard.com felmérése szerint

Tehát az elhagyott kosarak legfontosabb kiváltó okai a baymard szerint:

  1.  (50%) Magas extra költségek, például szállítás és az ÁFA
  2.  (28%) Regisztrációhoz kötött vásárlás, nem engedélyezett a vendégvásárlás
  3.  (21%) Hosszú vagy bonyolult a fizetési folyamat
  4.  (18%) A honlaplátogató nem látta máshogy a rendelés valódi végösszegét (lentebb kifejtem)
  5.  (18%) Későbbre ígérik a csomagját, mint ahogy ő szerette volna megkapni
  6.  (17%) Nem bízott a honlapban, főleg nem annyira hogy megadja a bankkártya adatait
  7.  (13%) Hiba volt a weboldallal, szétesett, összeomlott, nem volt elérhető
  8.  (10%) Nem igazán tetszett a látogatónak az elállási vagy visszaküldési gyakorlat
  9.  (6%) Nem volt elég vagy megfelelő a fizetés módja
  10.  (4%) Fizetésnél elutasították a bankkártyát

A százalékokkal és a sorrenddel néhol vitába szállnék, a hazai piacon nem feltétlenül egy az egyben van így. Itthon szerintem nagyon jelentős az is, hogy a vásárlók más bolt áraival szeretnék összehasonlítaninem találnak nekik tetsző szállítási módot, vagy a legsúlyosabb hiba: még mindig sok webshopnál az elhagyás kiváltó oka, hogy a honlapot nem optimalizálták mobilra.

Elhagyott kosarak – Nem látta máshogy a rendelés valódi végösszegét

Valljuk be őszintén, ha végiggondoljuk a vásárlási folyamatot, jön egy “Ja, tényleg!” felkiáltás is. Merthogy ugye úgy néz ki egy ilyen vásárlás, hogy a látogató megnézi az adott terméket, ha tetszik az ára, kosárba teszi. Aztán tesz még mellé mást is, így már látszik a termékek összértéke. De ezzel még nincs vége. Megadja az email címét, a szállítási címet és választ egy szállítási módot, így pedig már számolható a költség is. Aztán a fizetés választásánál megnézi, hogy van-e plusz költség mondjuk utánvétes fizetésnél. És ha bármi nem tetszik neki, máris kész az elhagyott kosár…

Nem beszéltünk még arról hogy jó a terméked, kell is az érdeklődőnek, de elszáll a gépe, a nete, vagy csak felsír a gyerek és rohanni kell világot megmenteni. Mondjuk én igen erőteljesen belelátom a fentiekbe a “Köszönöm csak nézelődök.” honlaplátogatókat is…

Elhagyott kosarak – mit tehetek ellene?

Finomhangoljuk a folyamatot és így javítjuk a konverziós arányt. Kábé a fentiek javításával kezdj. Ha például ha a honlapodon mindenhol kommunikálod hogy X összeg fölötti ingyenes a szállítás, akkor a legnyomósabb érvet ki is lőtted, akár már vihetnék is a termékeket.

De tegyük fel, ezeken már túl vagy. Sőt, rendszeresen kommunikálsz, a Facebook oldaladon 9564 vélemény szerint 4,9-es a csillagozás, a termékeidnél rengeteg valós, igazán pozitív vásárló vélemény van, tehát erős a social proof is. Mi jön ezek után?

Elhagyott kosár minimalizálás – Google Analytics elemzés hogy megtudd, hol javíthatsz az arányon

Ha korábban beállítottad a vásárlási célt és részleteket is megadtál, akkor látni fogod hogy a folyamat melyik részénél falcolnak le az emberek. Hidd el, érdemes! Online világban enélkül nem is lehet életben maradni.

 

Ahol kiugró számokat látsz, tegyél be új lehetőségeket. Például ha az email cím megadása után, a szállítási mód választásnál hagyják el sokan a kosarat, hasznos ha újabb, kedvezőbb árú szállítási módot teszel be. Fizetésnél ugyanilyen alapon megnézheted, hogy az utánvét nem túl drága-e.

Fogd meg még az oldalon!

Ha nem muszáj, ne menjen neki email. Erre nagy kedvencem az Optimonk, 2013 óta használom. Az egyik legrégebbi kampányom épp a kosárelhagyó popup. Ma már simán megoldható, hogy a kosár tartalma alapján mutassa a felugró emlékeztetőt.

 

Itt nem szívesen adok kedvezményt mert a cégpolitikába nem fér bele, de Te dönts belátásod szerint. Sok “rafinált” vásárló eleve rápróbál, van-e kedvezmény email címért cserébe, ugyanakkor nemzetközi statisztikák alapján szívesen veszik az emberek, ha valami extrával ösztönzik őket a vásárlásra. Érdemes kipróbálni: teszteld le hogy a Te webshopodban mit kell mondanod, hogy kevesebb legyen az elhagyott kosár.

Elhagyott kosár értesítő

remarkety szerint a félbehagyott vásárlás után 1-6 órával küldött emlékeztető mail vásárlási konverziós rátája 6% körül mozog, ha pedig 24-48 óra múlva is küld emlékeztető emailt a webáruház, ez feltornázható 50% környékére is.

Nem is tudom mihez kezdenék, ha a Gold csomagban nem lenne benne az automatizált emlékeztető. Rengeteg időt és munkát spórol nekünk. Ilyen magas arányokat nem láttam még itthon, de tény, hogy ahol beállítottam a nem túl hosszú emlékeztető maileket, lényegesen kevesebb lett az elhagyott kosár.

És nem, az elhagyott kosár emlékeztető mailek nem zavaróak, ha jól írod meg őket. Sőt, sok vásárló meg is fogja köszönni.

Remarketing

Nem mindenki Goldos. És ha Goldos is vagy, nem mindenki fog bejelentkezni, hogy aztán elérd. Nekik tökéletes emlékezető a remarketing, amiről már írtam korábban a Különleges webshop remarketing tippek ShopRenterhez oldalon. Olvasd el és csináld meg olyan gyorsan, ahogy csak tudod. 😉

Telefon

2014-ben a kislányomnak rendelni szerettünk volna egy aprócska velúr kabátot, ráadásul az volt az utolsó darab. Fizetésnél a PayPal-lal hiba volt. Vagyis hogy nem volt rajta pénzem, és otthagytam a cuccot. Mivel regisztrációnál minden adatot megadtam, kis idő múlva felhívott egy hölgy, hogy baj volt a fizetéssel. Szeretném-e hogy törölje a rendelést és eladhatja-e másnak a kabátkát, vagy kérem-e másik fizetési móddal, például utánvéttel. Az a kabát Réka kedvence. Szóval bátran emeld fel azt a telefont.

A lehetőségeid szinte végtelenek. Simán tudnék órákon keresztül csak arról beszélni, amit az elhagyott kosár témával kapcsolatban még személyre szabottan Te megtehetsz… De valamit csinálnod kell.

Te mit szeretnél tenni az elhagyott kosár ellen?