Elhagyott kosár. Minden webshop csendes gyilkosa. Fáj. Cefetül fáj!

De miért hagyják el a látogatók a kosarat és mit tehetsz ellene?

Megmutatom.

Ez bizony minden webshopban előfordul, mondhatni normális dolog. Ráadásul sokkal, nagyon sokkal több az elhagyott kosár, mint gondolod. A Te webshopodban is valahol 55-80% között lehet. (Csak tipp a nagy nemzetközi átlag alapján.) Tehát ha 10 látogatód betesz valamit a kosárba, akkor valószínűleg csak 2-5 fogja befejezni a vásárlást.

Gazemberség a webshopod látogatóitól? Lehet. Durva arány? Baromira! Sok pénztől esel el? Nagyon! Tudsz tenni ellene? Naná!

Megszüntetni soha nem fogjuk tudni ezt a jelenséget, de rengeteg lehetőségünk van a minimalizálására. És van egy jó hírem: annyira azért nem vészes feladat, Te magad is simán javíthatod az arányaid.

Elhagyott kosár – miért?

Először is azt érdemes megnézni, hogy miért hagyják félbe a vásárlást a látogatók. Kerestem friss statisztikát hozzá, na de miért is találtam volna magyar felmérést…

Annyi baj legyen. Ez is csak alátámasztotta az eddigi tapasztalataimat, és megerősítette azt, amit az ismerőseim is mondanak.

Szóval a baymard.com eredményei:

Elhagyott kosár - A legjellemzőbb okok a baymard.com felmérése szerint

Elhagyott kosár – A legjellemzőbb okok a baymard.com felmérése szerint

Tehát az elhagyott kosár legfontosabb kiváltó okai a baymard szerint:

  1.  (61%) Magas extra költségek, például szállítás és az ÁFA
  2.  (35%) Regisztrációhoz kötött vásárlás, nem engedélyezett a vendégvásárlás
  3.  (27%) Hosszú vagy bonyolult a fizetési folyamat
  4.  (24%) A honlaplátogató nem látta máshogy a rendelés valódi végösszegét (lentebb kifejtem)
  5.  (22%) Vásárlás közben hiba volt a weboldallal, szétesett, összeomlott, nem volt elérhető
  6.  (18%) Nem bízott a honlapban, főleg nem annyira hogy megadja a bankkártya adatait
  7.  (16%) Későbbre ígérik a csomagját, mint ahogy ő szerette volna megkapni
  8.  (10%) Nem igazán tetszett a látogatónak az elállási vagy visszaküldési gyakorlat
  9.  (8%) Nem volt elég vagy megfelelő fizetési mód
  10.  (5%) Fizetésnél elutasították a bankkártyát
Ez a cikk is érdekelhet:  Analytics cél csatorna-ábrázolással – hol hagyták el a kosarat?

A százalékokkal és a sorrenddel néhol vitába szállnék, a hazai piacon nem feltétlenül egy az egyben van így. Itthon szerintem nagyon jelentős az is, hogy a látogató más bolt áraival szeretné összehasonlítaninem talál neki tetsző szállítási módot, vagy a legsúlyosabb hiba: még mindig sok webshopnál az elhagyott kosár kiváltó oka, hogy a honlapot nem optimalizálták mobilra.

Elhagyott kosár – Nem látta máshogy a rendelés valódi végösszegét

Valljuk be őszintén, ha végiggondoljuk a vásárlási folyamatot, jön egy “Ja, tényleg!” felkiáltás is. Merthogy ugye úgy néz ki egy ilyen vásárlás, hogy a látogató megnézi az adott terméket, ha tetszik az ára, kosárba teszi. Aztán tesz még mellé mást is, így már látszik a termékek összértéke. De ezzel még nincs vége. Megadja a szállítási címet és választ egy szállítási módot, így pedig már számolható a szállítási költség is. Aztán a fizetési mód választásánál megnézi, hogy van-e plusz költség mondjuk utánvétes fizetésnél. És ha bármi nem tetszik neki, máris kész az elhagyott kosár…

Nem beszéltünk még arról hogy jó a terméked, kell is az érdeklődőnek, de elszáll a gépe, a nete, vagy csak felsír a gyerek és rohanni kell világot megmenteni. Mondjuk én igen erőteljesen belelátom a fentiekbe a “Köszönöm csak nézelődök.” honlaplátogatókat is…

Elhagyott kosár – mit tehetek ellene?

Kábé a fentiek javításával kezdj. Ha például ha a honlapodon mindenhol kommunikálod az X összeg fölötti ingyenes szállítást, akkor a legnyomósabb érvet ki is lőtted.

De tegyük fel, ezeken már túl vagy. Sőt, rendszeresen kommunikálsz, az FB oldaladon 9564 vélemény alapján 4,9-es a csillagozás, a termékeidnél rengeteg valós, pozitív vevői vélemény van, tehát erős a social proof is. Mi jön ezek után?

Elhagyott kosár minimalizálás – Google Analytics elemzés hogy megtudd, hol javíthatsz az arányon

Ha korábban beállítottad a vásárlási célt és részleteket is megadtál, akkor látni fogod hogy a folyamat melyik részénél falcolnak le az emberek.

Elhagyott kosár - ilyeneket láthatsz Google Analytics elemzéssel

Elhagyott kosár – ilyeneket láthatsz Google Analytics elemzéssel

Ahol kiugró számokat látsz, tegyél be új lehetőségeket. Például ha a szállítási mód választásnál hagyják el sokan a kosarat, tehetsz be újabb, kedvezőbb árú szállítási módot. Fizetési módoknál ugyanilyen alapon megnézheted, hogy az utánvét nem túl drága-e.

Ez a cikk is érdekelhet:  Webáruház indítás lépésről lépésre – így csináltam

Fogd meg még az oldalon!

Nagy kedvencem az Optimonk, 2013 óta használom. Az egyik legrégebbi kampányom épp a kosárelhagyó popup. Ma már simán megoldható, hogy a kosár tartalma alapján mutassa a felugró emlékeztetőt.

Elhagyott kosár minimalizálás - Optimonk beállítás

Elhagyott kosár minimalizálás – Optimonk beállítás

Itt nem szívesen adok kedvezményt mert a cégpolitikába nem fér bele, de Te dönts belátásod szerint. Sok “rafinált” vásárló eleve rápróbál, van-e kedvezmény, ugyanakkor nemzetközi statisztikák alapján szívesen veszik az emberek, ha valami extrával ösztönzik őket a vásárlásra. Próbáld ki, teszteld le hogy a Te webshopodban mit kell mondanod, hogy kevesebb legyen az elhagyott kosár.

Kosárelhagyó automata emailek

remarkety szerint a félbehagyott vásárlás után 1-6 órával küldött emailek vásárlási konverziós rátája 6% körül mozog, ha pedig 24-48 óra múlva is küld emailt a shop, ez feltornázható 50% környékére is.

Nem is tudom mihez kezdenék, ha a Gold csomagban nem lenne benne az automatizált email küldés. Rengeteg időt és munkát spórol nekünk. Ilyen magas arányokat nem láttam még itthon, de tény, hogy ahol beállítottam, lényegesen kevesebb lett az elhagyott kosár.

És nem, az elhagyott kosár értesítők nem zavaróak, ha jól írod meg őket. Sőt, sokan meg is fogják köszönni.

Remarketing

Nem mindenki Goldos. És ha Goldos is vagy, nem mindenki fog bejelentkezni, hogy aztán elérd. Erre viszont tökéletes a remarketing, amiről már írtam korábban a Különleges webshop remarketing tippek sr-hez oldalon. Olvasd el és csináld meg olyan gyorsan, ahogy csak tudod. 😉

Telefon

2014-ben a kislányomnak rendelni szerettünk volna egy aprócska velúr kabátot, ráadásul az volt az utolsó darab. Fizetésnél a PayPal-lal hiba volt. Vagyis hogy nem volt rajta pénzem, és félbehagytam a vásárlást. Mivel regisztrációnál minden adatot megadtam, másnap felhívott egy hölgy, hogy baj volt a fizetéssel. Szeretném-e hogy törölje a rendelést és eladhatja-e másnak a kabátkát, vagy kérem-e másik fizetési móddal, például utánvéttel. Az a kabát Réka kedvence. Szóval bátran emeld fel azt a telefont.

Ez a cikk is érdekelhet:  Vállalkozás ötletek

A lehetőségeid szinte végtelenek. Simán tudnék órákon keresztül csak arról beszélni, amit az elhagyott kosár témával kapcsolatban még megtehetsz…

Te mit teszel az elhagyott kosár ellen?