
A szlogen egy mondat, egy pár szó, amit könnyű megjegyezni, befészkeli magát az ember elméjébe, és emlékeztet a cégre, vállalatra, termékre.
A szlogenek nem új dolgok, régóta alkalmazzák, jól-rosszul, de sokszor az egészen nyomi, béna szlogenek maradnak meg legtovább, aki elég idős ahhoz, hogy emlékezhet, tuti nem felejtette el a mai napig Skálakópét vagy hogy “Cipőt a cipőboltból”. Fokozhatjuk: nem megmondtam hogy bontott csirkét hozzál?
Híres szlogenek
Az igazán jó szlogen ütős, erős, időtálló. Emellett rövid, erőteljes üzenetet hordoz, könnyen emlékszik rá az ember. Ezeket itthon is és világszerte is jól ismerjük:
“Just do it” – Nike
“I’m lovin’ it” – McDonalds
“Think big” – iMax
“I am what I am” – Reebok
“Innovation” – 3M
“Connecting people” – Nokia
Magyarul is jól működtek:
“Csak a szádban olvad nem a kezedben” – M&Ms
“Mert megérdemled” – Loreal
Más kérdés, hogy a magyar világszinten ismert a kreatív gondolkodásról és – ez van – a tüskés humoráról is, úgyhogy nem egy szlogen végezte gúny tárgyaként. Ez mondjuk már a nagy márkák hazai marketingeseinek a dolga, hogy érezzék, fordítható-e a szlogen magyarra, vagy érdemes angolul hagyni, esetleg egy újat kreálni.
Szlogen készítése
Van pár alapszabály, amit be kell tartani, ha szlogent készítesz. A nagy márkák működő szlogenjei alapján vannak bizonyos dolgok, amik nem működnek másképp.
- Legyen rövid
Maximum 9-10 szó. De tényleg ez a maximum, ha hosszabb, egyszerűen nem működik, nem megjegyezhető. - Következetesség
A szlogened a branded, a céged arculatának része. Illeszkedjen az eddigiekhez, a logóhoz, a vállalat nevéhez, a hitvallásához. - Arra fókuszálj, ami különlegessé tesz
Mint cégnek, hiába mozogsz egy közös piacon a többiekkel, kell hogy legyen egy meghatározó eleme, amitől más mint a többi, amitől egyedi. Ezt érdemes a szlogenbe is belevinni, erre reflektálni. - Legyen időtálló
Sokszor tech cégek kerülnek abba a helyzetbe, hogy a technológia fejlődése ellehetetleníti, röhejessé teszi az addig működő szlogent. Nehéz időtálló ötlettel előjönni, hisz nem tudja senki, milyen innovációk jelennek meg akár holnap. - Álljon meg egy magába is
Vagyis ne kelljen magyarázni, ábrákkal illusztrálni. Ne legyen rejtélyes, ködös vagy értelmezhetetlen, és főleg ne hangozzon bénán kontextusból kivéve sem. - Vedd figyelembe a vásárlóidat
Használj olyan szavakat, amiket megértenek, amikhez valahogy kötődnek. Ha lokál biznisz vagy, ne használj angol szavakat, míg tech vagy IT vonalon nyugodtan.
Ha egy kis inspiráció kell, léteznek szlogen generátorok.
Jó, angolul meg kicsit vicces is, de ki tudja, hátha ad egy két jó ötletet.
Mazsolázhatsz itt: https://www.shopify.com/tools/slogan-maker/
Ez a generátor angolul ad pár ötletet, hogyan illeszthető a kulcsszó szlogen panelekbe. Nem mindegyik jó de hátha találsz magadnak pár ötletet.