A kérdőív a legegyszerűbb és legnépszerűbb kutatási módszer, ami nagyszámú adatok gyűjtésére alkalmas. Vállalkozások számára kiváló eszköz piaci igények felmérésére. Például egy új termékkel szeretnéd bővíteni egyik bőrápolási kollekciód, akkor tökéletes megoldás lehet számodra egy összeállított termékre irányuló kérdéssorozat. Kiválóan használható még elégedettségi felmérés esetén is.

A kapott válaszok elemzése alapján pedig megerősítést nyerhet az új termék piaci igénye, vagy épp rávilágít a gyártásának szükségtelenségére. Felépítése általában nem kötött, mindig adott kutatási anyagtól függ.

Azonban figyelj arra, hogy egy teljesen ismeretlen területet feltérképezésére alkalmatlan.

Kérdőív formái

A modern adatgyűjtési eszközök segítségével kérdőív létezhet online, vagy telefonos formában is. Azonban még mindig elérhetőek a régebbi módszerek is, mint a postai úton kézbesített, vagy személyes felmérések. Nincs egyértelmű válasz arra, hogy melyik típust kell alkalmazni. A kutatást végző célcsoporttól függ melyik kérdőív a legmegfelelőbb adott feladatra.

Kérdések

A felméréseket két részre oszthatunk. A kérdésekre és a válaszadás típusára. Kérdéseket legfőképp választási lehetőséggel, vagy kifejtős résszel szokták megadni.

A választási lehetőséggel megadott kérdéstípusokat nyitott kérdéseknek nevezzük. A kérdések feldolgozása nehezebb a nagyszámú szabad szavas válasz miatt.

Az előre megfogalmazott választási lehetőségeket nevezzük zárt kérdéseknek. A legegyszerűbb 2 kérdés közötti választás, de nem ritka az akár 5 választási lehetőségek sem.

Előfordulhat azonban olyan típus is, ahol a megadott válaszlehetőségek mellett lehetőséget adsz saját válasz megadására is. Ezeket félig zárt kérdéseknek nevezzük. Ez azért jobb a zárt válaszadási lehetőségnél, mert ha a kitöltő egyik választ sem érzi megfelelőnek, akkor nem kényszerítjük hibás adat megadására, hanem inkább lehetőséget adunk, hogy kifejtse véleményét.

Kérdőív kitöltésének sikeressége

Nagyon fontos, hogy közöld a kitöltés célját. Ezen múlhat az együttműködési készség, és a válaszadási hajlandóság. A kérdéssorozat kitöltésének sikerességéhez nagyban hozzájárulnak a következő ajánlások.

  • A legfontosabb, hogy az emberek nem szeretik a hosszú kérdőíveket. Ha ki is töltené, de meglátja hogy számtalan kérdésre kell válaszolnia, inkább el sem kezdi. Tehát első szabály, hogy kevés maximum 10-15 kérdést tegyél fel. Erre még hajlandóak időt áldozni. (Az ügyfeleinknél sokkal átfogóbb kérdőíveket használunk a piackutatásra, de ezeknek a sok kérdéses kérdőívnek van pár trükkje.)
  • Ne bonyolítsd túl a kérdéseket, legyen rövid és könnyen értelmezhető.
  • A kérdéseket úgy állítsd össze, hogy ne befolyásold a választ. (Na ez a legnehezebb…)
  • Ne tedd kötelezővé a válaszok adását. Ha valamire nem szeretne válaszolni, azt nyugodtan figyelmen kívül hagyhassa.
  • Saját válaszadás lehetőségeként lehessen röviden válaszolni a feltett kérdésre.
  • Ha nem szükséges, ne kérj be személyes adatokat.
  • Kérdésekre lehessen anonim módon is válaszolni.

GDPR szabályoknak is megfelelő online kérdőívet például ezzel készíthetsz: https://www.surveymonkey.co.uk/

Végszó

A kérdőívezés napjainkban is jól használható marketing eszköz, csak tudni kell jól alkalmazni. Kérdések összeállítása közben mindig legyen előtted a cél, miért is készíted. Az pedig, hogy mennyire volt sikeres ez az űrlap, nagymértékben abból is megállapítható, hány megkérdezett volt hajlandó kitölteni azt, illetve a kapott válaszok mennyire használhatóak fel.

Ha lehetőséged adódik rá, akkor készíts egy próba kitöltést a barátaiddal, majd kérdezd meg őket, hogy minden kérdés egyértelmű volt-e, volt-e valami ami miatt inkább abba hagyta volna. Hidd el, ez nagy segítség a számodra!

A legvégén pedig nézd meg, hogy a válaszok feldolgozhatóak-e. Ha minden rendben van, akkor kezdheted élesben is használni.

De ha szeretnéd, segítünk benne: https://www.srmarketing.hu/arajanlat-keres/