A sikeres webáruház indítása nem egy bonyolult vagy nehéz feladat, mégsem lesz minden áruház sikeres. Tipikusan akkor van baj, ha az alap mozgatórugó az “A gyerekem karatézik, ezért nyitok egy karateruha webshopot”. Na ez az, ahogy soha ne állj neki. Inkább megmutatom, én hogyan csináltam. Ami tetszik, alkalmazd, ami nem elég jó, javítsd, ami unszimpatikus, egyszerűen hagyd ki.

Elöljáróban arra azért felhívom a figyelmed, ha a webáruház indítás szent grálját keresed, vagy azt várod, hogyan lehet 100 ezer forintból 1 milliót csinálni 2 hét alatt, akkor ne olvasd tovább. Hiszem és vallom, hogy ez egy folyamat. Méghozzá nagyon nehéz folyamat. Plusz azt se felejtsd el hogy marketing kivitelező vagyok.

Mivel a leginkább valós példát szeretném bemutatni, a legfőbb hobbimmal kapcsolatos áruházat nyitottam. Dropshippinggel… Még akkor is, ha üzletileg tudnék 100 meg 100 sokkal jövedelmezőbbet. Hogy miért? Mert nem ezzel akarok foglalkozni, nem horgász webáruházat akarok futtatni.

A legfőbb mozgatórugóm az, hogy a Shoprenter előfizetőknek segítsek a tanácsaimmal, és ha kérik, akkor marketing kivitelezéssel. Eltökéltem hogy annyi boldog és elégedett SR előfizető lesz idén karácsonykor a fák körül, mint még soha. Épp ezért segítek életed eddigi legjobb kampányát megcsinálni. 😉

Webáruház indítás lépésről lépésre – 0. lépés – megfelelő háttér

Első lépésként bizony fent kell legyenek a kategóriák és a termékek a webáruházban. És ha lehet, már ezek előtt legyen kész az ÁSZF. Hidd el, jobban alszol ha minden rendben. Az én shopomban a Fogyasztó Barát ÁSZF és képes tájékoztató fut.

Webáruház indítás lépésről lépésre – ismered Columbot?

Ha azt mondom Columbo, mi jut eszedbe? Kábé ezek, nem?

Az olasz származású Columbo, divatra, luxusra igénytelen rendőrségi nyomozó, a tökéletes kispolgár megtestesítője. Látszólag naiv, nem túl okos, és lassú észjárású, ezért a tettesek eleinte félvállról veszik, míg ki nem derül számukra, hogy a látszat csal. Van egy sohasem látható felesége. Több gyereke van, de róluk semmi egyebet nem tudni. Valamicskét még beszél olaszul, népes olasz rokonságával tartja a kapcsolatot. Nem keres jól, szerény, kertes házban él. Egy, saját bevallása szerint nem túl okos, Kutya nevű, elaltatás elől megmentett menhelyi basset hound gazdája. Egyáltalán nem sportol, viszont szenvedélyes szivarozó, ami miatt sokszor van problémája. Szénanáthája minden tavasszal kínozza, tüsszög tőle és könnyezik a szeme, de nem szed rá antihisztamint, mert az elálmosítja. Felesége tiltakozása ellenére szinte mindig ugyanazt a viseltes ballonkabátot hordja, s drapp öltönyt krémszínű inggel és zöld nyakkendővel.

Egy lefutott, 1959-es Peugeot 403-as kabrióval jár, de nem jó autóvezető, sőt, figyelmetlen és a szabályokkal sincs egészen tisztában. Az egyetlen extra a rendőrségi URH-adó-vevő volt az autójában, az autórádión kívül. (A megkülönböztető fényt sem tudja, hogyan kell kocsijára kirakni.) Az autó további ismérve, hogy alig volt karbantartva, éppen csak annyira, hogy menjen. Feleségének is van saját autója, de az szerinte az övével szemben „csak közlekedni jó”. Szerény, jövedelméhez illő életvitelt folytat, sokszor rácsodálkozik a gazdagok fényűzésének haszontalanságára.

Igen rossz céllövő, az előírt lövészetekre maga helyett kollégáját küldi el. Nem is hord fegyvert magával. A dartsot viszont mesterien kezeli; egyetlen jó dobással lefőzi nagyképű ellenfeleit. Ők minden esetben magasabb társadalmi osztályba tartozó, eredetileg jóravaló emberek, akik bizonyos élethelyzetben másként megoldhatatlan családi, üzleti problémájukat alaposan kigondolt és megtervezett gyilkossággal kívánják elintézni. Gyakran az áldozatok sem ártatlanok, sokszor előfordul, hogy zsarolni akarják, vagy egzisztenciálisan tönkre próbálják tenni későbbi gyilkosukat.

Professzionális és erőszakos bűnözőkkel, bandák ügyeivel, hétköznapi emberek bűneseteivel nem foglalkozik. Sohasem mutat gyűlöletet az elkövetők iránt, sokukat még tisztelni is képes.

Ez a cikk is érdekelhet:  Internetes vásárlás

Sikereivel nem törekszik hírnévre, sőt, inkább a háttérben marad. Azzal indokolja ezt, hogy számára sokkal nagyobb öröm a nyomozást sikerrel véghez vinni, minthogy az abból fakadó dicsőséggel kérkedjék. Kerüli a nyilvánosságot, csak néha-néha kerül a média középpontjába. Épp ezért nem közismert személy, a gyilkosoknak kezdetben fogalmuk sincs arról, kivel állnak szemben, így sokan alábecsülik a képességeit. Ha ellenfelei kénytelenek néha elismerni rátermettséget, a válasza: „Csak a munkámat végzem.”

Jelmondata: Tökéletes bűntett nem létezik. Külső megjelenése és látszólag naiv viselkedése miatt az elkövetők általában nem veszik komolyan. Mivel már a nyomozás elején összefüggésbe hozhatók az áldozattal, eleinte látszólag még segítenek is neki a nyomozásban. Gyakran félvállról veszik őt, esetleg gúnyosak is vele. Később már kifejezetten gorombán fogadják egyre kellemetlenebb látogatásait, majd az utolsó pillanatig tagadnak, bíznak tökéletesnek tűnő tervükben vagy sziklaszilárdnak hitt alibijükben, de – a profi bűnözőkkel szemben – a lebukás után vállalják a sorsukat.

Columbo az ügyet gyakran úgy oldja meg, hogy felfigyel az ellentmondásokra a gyanúsított történetében, ezeknek utánajár, apró bizonyítékokat gyűjt, a gyanúsítottat addig faggatja ezekkel a nem perdöntő apróságokkal, amíg az a folyamatos kérdezősködés miatt ideges lesz, zavarba jön, belekeveredik a hazugságokba, és akaratlanul újabb bizonyítékot tár fel. Jellemző stratégiája, hogy kikérdezés utáni távozáskor visszafordul az ajtóban, hogy „csak még valamit” kérdezzen a gyanúsítottól, és ezzel rávilágít egy kulcsfontosságú ellentmondásra. Szeret arra hivatkozni, hogy részéről már lezárná az ügyet, de bürokrata főnökei miatt nem teheti meg. Nyomozásai során számos olyan munkát ismerünk meg általa, amelyről az átlagpolgár azelőtt nem sokat tudhatott (pl. filmes, tévés, borász, színész, sportember, katonatiszt stb.). Többnyire tisztességes módszerekkel dolgozik, de néha előfordul az is, hogy csapdát állít a tettesnek.

És te ismered a vevőid?

A legtöbb shop már itt elvérzik.

A konkurenseid

  • nem ismerik a vevőiket, azok igényeit (a reklámköltségük nagy része pazarlás, rossz helyen hirdetnek, nem azt mondják, amire a vevőik ugranak)
  • a webshopjuk nagyon hasonlít egy másikra, egy konkurensére (a vevő ár alapján fog dönteni, romlik a profitjuk, kevesebb pénzük marad fejlődésre)
  • gyenge a marketingjük (sokkal kevesebb az új érdeklődőjük mint lehetne, a reklámjaik laposak, alacsony a hatékonyságuk)
  • rosszul kommunikálnak (kis arányban lesz vevő az érdeklődőből, nincs upsell, nem tartják meg a vevőiket)

Komikus, de a saját vásárlóikat nem ismerik annyira, mint mondjuk Columbot, ezt a kitalált személyt. De miért? Ennyire kényelmetlen lenne kérdezni? Ennyire macerás lenne utánajárni?

Nem tudom. De hidd el, a te legfőbb fegyvered az lesz, ha ismered a vásárlóid és ismered a konkurenciád.

Webáruház indítás lépésről lépésre – 1. lépés – piackutatás

Mielőtt webáruház indításba kezdenél, meg kell ismerned a piacot. Tudj mindent vevőidről, és a lehető legtöbbet a konkurenseidről!

Az én vevőim például a 24-55 éves férfiak közül kerülnek ki. Közös jellemzőjük, hogy imádnak horgászni. De ezt nem ám akárhol, nem a jól karbantartott és jól telepített horgásztavakon teszik elsősorban (ők inkább azok a ritkán horgászók, akik instant eredményeket szeretnének elérni), hanem a természetes vizeken kergetik a halakat. Folyókon, nagy tavakon, holtágakon. Itt az éves területi engedélyen felül nem kell ugyan külön alkalmanként fizetni, nem kell a fogást kilóra megvenni, cserébe sokkal nehezebb horogra csalni egy-egy szebb halat.

Nem mintha bármelyik közönséggel baj lenne. Szerintem teljesen rendben van ha valaki rengeteget dolgozik, évente csak 6-8 alkalommal jut le a vízre, és ezért olyan helyet keres, ahol nagyobb az esély a fogásra. És az is oké, ha valaki kísérti a sorsot és bevállalja, hogy esetleg kapás nélkül megússza a horgászatot. Nekem viszont választanom kellett a pozicionálás miatt.

Ez a cikk is érdekelhet:  Hol van a neten ingyenes, szabadon felhasználható zene? Mutatok 8 forrást

Magyarországon hivatalosan nagyjából 400.000 horgász van. Közülük Facebookon úgy 180.000 elérhető. Erre az adott vásárlókörre több mint 1.000 horgászbolt, rengeteg webáruház és jó sok importőr céloz.

Tudomásom szerint 2 importőr úgy oldotta meg a disztribúciót, hogy amolyan franchise rendszer módjára használhatják az ő nevüket a partner offline üzletek. Vannak olyan importőrök akik kínosan ügyelnek a viszonteladóikra, és az ő érdekeiket szem előtt tartva futtatják a saját kisker üzletüket és a webáruházukat. Szóval még az importőrök is amolyan “versenytársak”.

Hatalmas pénzek forognak a piacon. Vannak több milliárdos, vannak sok százmilliós cégek, és persze vannak sokkal kisebbek is.. A http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/beszamolo_kereses oldalon te is megnézheted bármelyik cég beszámolóját.

A piacon a SEO alapvetően csapnivaló, Google Ads és Facebook hirdetéseket pedig kevesen futtatnak. Jellemzően azért, mert a célközönség viselkedése és szokásai miatt anyagilag nem feltétlenül éri meg hirdetni.

A legtöbb komoly horgászvállalkozás vezetője majdhogynem élő legenda. Vagy ha nem ő maga, akkor a cégnél megvan az irányzat specialistája, akinek az arcát ismeri minden horgász. Sőt a hangját is, hiszen a horgászkiállításokon személyesen lehet velük beszélni, és van olyan tematikus tévé csatorna is, ahol egész nap csak a horgászattal és a vadászattal kapcsolatos 20-25 perces kisfilmek mennek.

És legalább 2 importőr használ SR-t. Tehát a rendszer lehetőségei ugyanazok mint az én boltomban.

Webáruház indítás lépésről lépésre – 2. lépés – pozicionálás

Hihetetlenül gyors a házhozszállítás a piacon, és sok helyen vásárlási értéktől függetlenül ingyenes. Ez alapvetően jó – nekünk horgászoknak. Webshoposként viszont fel kell kötni a nacit, hogy lépést tudjunk tartani. A 30-60 napos elállási jog is majdnem általános, szinte mindenki többet ad a törvényileg előírt 14-nél. A legtöbb horgász webshopban lehet bankkártyával is fizetni. A horgászok legfőbb kifogása pedig a “Nem merem megvenni, kinyír az asszony!”.

Na akkor dropshippinggel hogyan pozicionáljunk innen? Veszett fejsze nyele?

Például így:

Vadvízi horgászat kellékei és eszközei szakértő tanácsokkal, villámgyors házhozszállítással, akár 180 napos elállási joggal és “Az asszony nem nyírhat ki” garanciával

A termékoldalakra pedig ez került be:

Vadvízi horgászat horgász webáruház extra:

Villámgyors házhozszállítás
Ingyen szállítás 9.999 Ft felett, alatta 1.100 Ft-tól
Választható 180 napos elállási jog

“Az asszony nem nyírhat ki” garancia

  • nincs kártyás fizetés, nem láthatja mennyit költöttél
  • a csomagot csomagpontra vagy a munkahelyedre kérheted, nincs nyavalygás hogy “Nincs már elég horgász felszerelésed?!”
  • és ha mégis hasfájása lenne, Terminátorként megvédünk.  Majd mi elmagyarázzuk neki hogy a vadvízi horgászat nem csak egy egyszerű időtöltés, hanem ez tölt fel téged, ez az életed. Okés?

Itt a szemfülesek talán már egy kis SEO-t is felfedeznek.

Webáruház indítás lépésről lépésre – 3. lépés – legyél más

Mi horgászok a Tüskeváron nőttünk fel. Nem, nem a könyvön. A filmen, amiben Bánhidi Laci bácsi játszotta Matulát. És mellé imádjuk a nyári zápor illatát, a madárcsicsergést, és a naplementét. És milyen furcsa! 🙂 Az a bizonyos Belcher gomb, ami bizonyítottan a leghatékonyabban ad el, épp naplemente-sárga.

Szóval találtam egy olyan színt, ami nekünk horgászoknak a vízparti hajnalt vagy naplementét jelenti, amitől megborzongunk ha látjuk, amitől azonnal a partra akarunk menni. Vagy ha nem jön össze, akkor vásárolunk. És ez a szín még nyomtatható is, tehát pólón, bögrén, szórólapon is pont így fog kinézni.

A logóhoz 2 vonalat meghajlítottam, az egyikből kicsit kivágtam és eltoltam, végül kapott egy pöttyöt.

Még kerestem egy “Matulát” és egy suhanbongót a grafikákhoz az ingyenes képtárakban, aztán a lovak közé csaphattam.

Egy grafikus sírva fakadna ettől a mókolástól, de úgy gondolom a legtöbb webshop tulajdonos maga intéz mindent a kezdetekkor. Szerintem így élet-szagú így a példa. Meg úgy, hogy nincs normális legördülő menü a honlapon.

Ez a cikk is érdekelhet:  Hogyan tudok a termékoldalra szállítási információkat kirakni?

Webáruház indítás lépésről lépésre – 4. lépés – érdeklődő szerzés

Egy már meglévő áruháznál itt azt mondanám hogy tartalommarketing a megfelelő csatornákon, de indulásnál ugye ilyen nincs.

Célom ez volt

  • 2000 FB oldallájkoló (2167 lett) hogy ne tűnjön a vállalkozás garázs-cégnek (és hogy megmutathassam nektek, mennyire fölösleges az a bizonyos webáruház menüpont az FB oldalon)
  • 500 hírlevél feliratkozó (497 lett) hogy legyen kinek értékesíteni és ne csak FB-re építkezzek (és mint a nemzetközi hírekben is láttuk, elég komoly közép-európai FB ingadozás/leállás volt)
  • 200 csoporttag (216 lett), hiszen a csoport az új FB oldal

Ezért FB oldallájkoló hirdetést futtattam:


Mint látszik, összességében 27 Ft-ra jött ki egy lájkoló. Ez szerintem nem rossz, de a jótól is messze van. Az országos átlag valahol 90 forint környékén van, de ha azt nézem hogy úgy 3 évvel ezelőtt 10 Ft volt egy lájkoló, és az organikus elérés is lényegesen magasabb volt…

Mivel új a webshop, persze jöttek is a látogatók. A konkurensek is nézelődtek, de őket inkább az ÁSZF, jobban mondva az üzemeltető kiléte érdekelte.

Webáruház indítás lépésről lépésre – 5. lépés – listaépítés

A honlapra érkezőket valahogy illik megfogni, hogy a későbbiekben is elérhessük őket. Erre az Optimonkot használtam, és faék egyszerű módszert alkalmaztam.

Úgy alakult, hogy a Black friday és a karácsony is “meglovagolható”. (Csak csendben mondom, hogy ez nem egy hanyattvágós időszak a horgász piacon. Március és október sokkal jobban pörög.) A dropshipping beszállítóm árakciót tervezett. Ha viszont árakció, akkor legalább csináljuk profin: keltsünk “tömeghisztériát”. Hogyan? A csoportban Alexandra nagyon jól látta: úgy ahogy ott. 😉

Szóval ha csinálok egy “blekkfrájdéj van, gyere me’ óccsó” akciót, akkor az végtelenül unalmas és lapos. Ha viszont előtte elhúzom a mézes madzagot…

A 2 oldalas feliratkoztató popup 17,28%-on teljesített

a szerencsekerék pedig 29,92%-on.

Webáruház indítás lépésről lépésre – 6. lépés – értékesítés

Értékesítéshez egyedi szöveges tartalmat készítettem, ahová betettem a kapcsolódó termékek egy részét, és linkeltem a raktáron lévő akciós termékek url-jét is.

Mivel szerettem volna látni, hogy teljesít az email lista, Mailchimpet integráltam, és megnéztem a www.mail-tester.com-on, rendben van-e az email.

Itt mérlegelnem kellett, de úgy döntöttem, a 9,2 van annyira jó érték, hogy ne érje meg 1-2 órát reszelgetni hogy tökéletes legyen.

Webáruház indítás lépésről lépésre – 7. lépés – upsell

Az áruházban 3 különböző is van. Egy 3 termékes Optimonk popup a termék kosárba rakásakor ami 40,91% átkattintást hozott és a rendelésben jól látható hogy mennyire eredményes. A második a szállítási módoknál van, ez még nem hozott pluszt. A harmadik viszont a kedvencem lesz, ez pedig nem más, mint a Smartupsell.

Webáruház indítás lépésről lépésre – 8. lépés – automatizálás

Itt beállítottam az elhagyott kosár értesítőket, illetve a vásárlás utáni utánkövető emaileket. Ezektől várom hogy az ügyfeleim elégedett visszatérő vásárlók lesznek. Biztos vagyok benne hogy itt is működni fog, ugyanúgy ahogy az ügyfeleimnél.

Webáruház indítás lépésről lépésre – eredmények

Mint mondtam, ez nem egy rózsaszín lányregény, nem fogom tudni megmutatni, hogyan csináltam 100 ezerből 1 milliót. Viszont szerintem nem olyan rossz 6 rendelés 93.155 Ft értékben egy pár napos webáruháztól.

Webáruház indítás lépésről lépésre – hogyan tovább

Ígértem, hogy annyi boldog és elégedett SR előfizető lesz karácsonykor a fák körül, mint még soha.

Jelentkezz a januári Webáruház Marketing Szemináriumra.