Promóció… Lépten-nyomon belebotlunk ebbe a szóba. A jelentését magyarázza már el valaki! Nem így érzed néha?

A promóció összefoglaló neve gyakorlatilag minden marketing kommunikációnak, tevékenységnek. Ebbe beletartozik az eladás, a reklámozás, a PR – public relations- a közönséggel való kapcsolattartás, a vásárok, levelek, még a szponzorálás is.

A promóciónak bele kell illeszkednie a vállalat stratégiájába, abba a képbe, amit magáról sugároz, a felépítendő image-be.

A promóció elemei

Maga a promóció több dologból áll össze, számos eleme lehet és jó ha van is, mert csak úgy lesz igazán hatékony. Az alapvető célja, hogy magát az üzenetet, amit a márka képvisel, eljuttassa a vásárlóig, ami az egyre növekvő online és offline zajban egyre nehezebb feladat. Egyre inkább a letisztult, értelmezhető, az emberekhez közel álló üzenetekre kerül a hangsúly. Nézd meg pl. a Volvot, mi az alap üzenet? Nemcsak egy autó, de biztonság, technológia és egy csipet maszkulinitás.

Nézzük, mik a promóció mint folyamat elemei:

1. Személyes eladás

Ezt nem kell annyira magyaráznom, ha már Volvo, akkor ha bemész az autókereskedésbe, akkor az eladó a gyár képviseletében tevékenykedik, a gyár üzenetét hordozza. Ez amúgy az egyik legdrágább elem a listánkon, a személyes közreműködés mindig nagyon költséges.

2. Akciók

Ide tartozik minden, ami közvetetten támogatja az eladást egy olyan visszautasíthatatlan ajánlatot létrehozva, ami csomagként mindenképp megéri a vásárlónak. Ilyen lehet ha a TV vásárlása mellé a bekötést ingyen adják, vagy vegyél egyet, kettőt kapsz, vagy ha megint visszamegyünk az autókhoz, ezért szoktak ajándék légkondit vagy téli gumi készletet adni az új kocsi vásárlásakor.

3. PR – Public Relations

A közönséggel való kapcsolattartás, elsősorban abból a célból, hogy folyamatosan, tervezetten alakítsanak ki egy képet a vállalatról a vásárlók körében. Ha megint a Volvót vesszük példának, a márka hangsúlyosan kommunikálja az autói biztonságosságát, megbízhatóságát. Ez mindig egy hosszú távú, átgondolt, folyamatosan kommunikált üzenet.

4. Direkt marketing

Ez az a terület, ahol a vállalat, cég saját maga kommunikál a vásárlóival, köztes szereplő nélkül. Maga a vállalat végzi, nem viszonteladó vagy kereskedő, általában adatbázis alapján.
Legelterjedtebb formája az e-mail lista, amit minden cég, vállalkozás igyekszik kiépíteni. Nem véletlenül, hisz ezen a listán a létező legértékesebb vásárlók adatai vannak, akik már vásároltak, vagy nagyon érdeklődnek a cég iránt. Őket könnyű újabb vásárlásra buzdítani, időszakos akciókkal, ajándékokkal a hűségüket megtartani.

5. Vásárok és expók

Ezeken a helyeken egy-egy cég a vásárlói mellett a teljes üzletággal ki építhet kapcsolatot, az egyik legjobb hely és mód a személyes kontaktok begyűjtésére. Az eladás maga ilyenkor kevésbé van fókuszban, sokkal inkább a kapcsolatok építésére, lehetőségek felkutatására szolgál.

6. Hirdetés

Ez egyfajta fizetett kommunikációs csatorna, a figyelem felkeltésére, a cég megismertetésére szolgál. Sok formája van, helyi újságok, magazinok, televízió, mozi, akár szórólapok vagy plakátok. Digitálisan pedig az Interneten jeleníthetők meg, blogokon, kapcsolódó oldalakon, keresőkben, közösségi oldalakon.

7. Szponzoráció

A promóció speciális formája, amikor egy cég felkarol egy témát, eseményt vagy éppen személyt, és azt támogatja, pénzzel és / vagy juttatásokkal, termékekkel. A legnagyobbakkal az Olimpiákon is találkozhatunk, de még a helyi futballmeccseken is feltűnik pl. Béla bácsi festékboltja poszteren, ha történetesen Béla bácsi megtámogatta a csapatot akárcsak a kapufélfa lefestésével.

Online promóció

Ha online promócióról beszélünk, akkor abban is fellelhetjük az eddig felsorolt elemeket, az egyetlen különbség, hogy kizárólag online, digitálisan működnek. Azonban az alapelvük ugyanaz, ugyanúgy érdemes is megválasztani, melyik eszközt hol használjuk.