A BCG mátrix más néven növekedési, részesedési mátrix egy stratégiai elemzési módszer, mely adott vállalat termékeit, szolgáltatásait, vagy üzletágait vizsgálja piaci növekedésük alapján. Valójában egy termékstratégia, mely több termék vagy szolgáltatás esetén, ezekből a különböző termékekből vagy szolgáltatásokból marketing szempontból határozza meg, hogy milyen csoportosításokat lehet létrehozni. Ezekre a csoportokra pedig milyen másfajta marketinget kell alkalmazni.

Egy-egy ilyen vizsgálat alkalmával világossá válik számodra, hogy mely termékkel kell jobban foglalkozni, mellyel nem annyira, és mely termékek azok amelyeket teljesen el kellene felejtened.

A BCG mátrix elkészítése előtti jelek számodra, hogy nem megfelelő a termékstratégiád, hogy nincs elég nagy profitod. A bevételből nem tudsz fejleszteni, nem tudsz marketinget fizetni, nem tudsz embereket felvenni, csökkennek az eladások, egyszerűen úgy érzed megrekedtél egy szinten, és nem látod az utat a növekedés felé.

Amennyiben még a piacon nem vagy elég népszerű, abban az esetben lehetséges a termékekkel nincs semmi probléma, csupán még nem vagy jelen elég erősen.

Minden vállalkozás célja, hogy adott piacon a lehető legtöbb profitot szerezze. Viszont a magyar piac azért véges, de még így elérhető a növekedés. Ehhez viszont célzott marketingre van szükséged. A növekedési mátrix ebben segít számodra.

Hogyan működik a BCG mátrix

A termékeidet 2 szempont alapján csoportosíthatod.
Az első szempont: a piacon szereplő vezető termékhez képest a te terméked hol helyezkedik el.
A második szempont: Vizsgáld meg, hogy azon a piacon ahol a terméked található, az növekvő, vagy csökkenő.

BCG mátrix

BCG mátrix

Minden terméked vagy szolgáltatásod helyezd el egy-egy szempont szerint valamelyik kis boxba. Ez egy igen fontos lépés, mert minden egyes box más-más marketinget fog megkövetelni, és más-más stratégiát kell alkalmazni a benne lévő termékekre.

Sztár piac jelentése: Növekvő piacon belül, nagy piaci részesedésű termék. Az itt található termékekkel nagyon sokat kell foglalkozni. Erős és folytonos marketing szükséges hozzá.

Kérdőjeles piac jelentése: Növekvő piacon van a terméked, viszont a piaci részesedése ennek a terméknek még kicsi. Általában a kezdő vállalkozások tartoznak ide. Ennek a neve azért kérdőjeles, mert innen a terméked felemelkedhet, lehet sztár, de el is süllyedhet. Itt a legnagyobb cél, hogy ne süllyedj el. Ehhez mindenképp jobb marketingezés kell mint eddig volt.

Fejőstehén piac: A piac nem igazán növekszik, de a termék piaci részesedése nagy. Kell itt is marketingezni, de itt viszonylag alacsony árakon tudok, mert már van egy bevált rendszerem ami működik. Itt leginkább ennek az állapotnak a fenntartása a cél.

Döglött kutya piac: Csökkenő piacon csökkenő piaci részesedés. Sikertelen, veszteséges termék. Csak a pénzt viszi, mert ennek az állapotnak a fenntartása is sok pénzbe kerül. Ha nem sikerül innen elmozdítani, akkor ezt a terméket meg kell szüntetni.

Ezek alapján könnyebben kialakítható a webshop marketing stratégia.