Rengeteget írtam, beszéltem már arról, hogyan indíts, üzemeltess egy webáruházat, és a piackutatás folyamata mindenhol felbukkan. Nemcsak előkerül, hanem alapvető elem: piackutatás nélkül akár bele se fogj a webáruházba, mert tuti bukó.
Ahhoz, hogy sikeres legyen a vállalkozásod, nem azt kell árulni, amit te szeretsz, amit te megvennél. Még csak nem is azt, amiről azt gondolod, hogy hiány van a piacon. Hanem azt, amit a vevőid megvennének.
Kicsit visszafelé logikának hangzik, nem?
Az igazság az hogy a legtöbb vállalkozás, ötlet elhasal. Kitalálnak valami szuper, vagy kevésbé szuper cuccot, szolgáltatást, és utána irgalmatlan pénzeket ölnek abba, hogy ezt eladják. Hogy megismertessék, hogy rávegyék az embereket, hogy egyáltalán kipróbálják a termékeket, szolgáltatásokat. Itt ég a pénz, és ha nem kellő tőkével vágsz bele, könnyen elvérezhetsz ebben a szakaszban.
Nem volna egyszerűbb hogy megnézem, mi kell az embereknek, főképpen azoknak, akiket elérek, vagy könnyen el tudok érni, és elkezdem nekik árulni azt?
A piackutatás már meglévő cég, vállalkozás esetén is nagyon fontos. Nemcsak induláskor, de menet közben is. Megismerve a piac és a vásárlók igényeit sokkal jobban lehet pozícionálni, és értelemszerűen növelni az eladások volumenét is.
A nagy gyárak, márkák alapvető fegyvere ez. Folyamatosan alkalmazzák, igyekeznek a piac legkisebb rezdülésére is azonnal válaszolni.
A Lego például egy átfogó piackutatással azt derítette ki hogy a játékokkal mindösszesen 9% lány játszik, a termékek 91%-a a fiúknál kötött ki. Ezt követte egy teszt, melyben 3,500 lány vett részt, hogy felmérjék: mi az, ami őket érdekli, hogyan lehetne a Lego számukra vonzóbb. Ennek eredménye lett egy új trend a gyártott szetteken kívül, élénkebb, vibrálóbb színekkel, más csomagolással, és főképp kicsit felturbózott szereplőkkel, akik többféle hajat viselhettek, és nemcsak kalapácsot, de kézitáskát is lehetett a kezükbe adni.
Piackutatás folyamata: az alkalmazott módszerek
Alapvetően két módszert különböztetünk meg, melyekkel adatot lehet nyerni:
Elsődleges vagy primér piackutatás
Ennek során te, saját magad szerzed meg az emberektől az információkat. Többféle formában lehet megvalósítani: személyes megkeresés, kérdőívek, telefonos hívások.
Ezekből rengeteg hasznos tudást szerezhetsz. Főképp akkor, ha kevésbé kötött a forma. Személyes vagy telefonos beszélgetés esetén az emberek szabadabban mondják el véleményüket, ami lehet jó vagy rossz, mindenképp segít a terméked, márkád fejlesztésében.
Az online vagy offline kérdőívek jóval célzottabbak tudnak lenni. Kevesebb lehetőséget adnak arra, hogy más lehetőség vagy téma szóba kerüljön, tehát irányítottabb a folyamat.
Itt azért tudni kell, hogy a vásárlókat nem érdekli a szent piackutatás folyamata, vannak akik ezt zaklatásnak veszik. Adj ezekhez egy kis ajándékot, egy kedvezményes kupont vagy bármit, amivel jelezheted: tudod hogy az idejük érték, és honorálod, hogy segítik a vállalkozásodat. Ezekkel az információkkal jelentős összegeket takaríthatsz meg, mert pontosabban célzott, szívbe markoló hirdetéseket készíthetsz. Javulnak az eladásaid, a termék kapcsolásaid, és új ötleteket is kapsz.
Másodlagos vagy szekunder piackutatás
Amikor mások által megszerzett, összegyűjtött adatokat elemzel, és ebből alakítasz ki egy stratégiát. Magyarországon a KSH adatai elérhetőek és – elvileg – publikusak. Keress rá a saját szektorodra, biztosan találsz érdekes adatokat.
A Google nemcsak a barátunk, hanem az információk kimeríthetetlen tárháza. A Google Trends, a kulcsszókutató mind-mind információ, illetve jelzi a fel- és lemenő kereséseket, mi az, ami foglalkoztatja az embereket, illetve milyen kapcsolódó kereséseket végeznek.
Az is remek módszer, amikor elkezded beírni a Google keresőjébe a kulcsszavadat, és a kereső automatikus kitöltője mutatni fogja, milyen kontextusban keresnek erre leggyakrabban.
Bónusz tipp: nézz körül a kérdezz-felelek oldalakon is! Például a gyakorikérdések-en lehet, hogy néha oltári ostobaságokat kérdeznek, de nagyon sokan jól használják, és azokat a kérdéseket teszik fel, ami tényleg foglalkoztatja őket. Ha olyan a terméked, akkor a Reddit vagy a Quora is érdekes lehet.
A piackutatás folyamata: hibák, amiket sokan elkövetnek
A piackutatás folyamata mindkét módszert igényli: bármennyire is kényelmes, ne hagyatkozz kizárólagosan a másodlagos adatgyűjtésre. Egyszerűbb, hisz nem kell embereket megállítani, fehívogatni. Nyilván sokan nem szeretik, hárítanak, és ez nem kellemes. De a szekunder módszer soha nem ad teljes képet. Átlagot látsz, esetleg már elavult az információ.
És leginkább: ne csak azokra az emberekre hagyatkozz, akiket ismersz! Persze hogy Anya azt mondja, édes csillagom, ez a legjobb ötlet, meggazdagszol, de nem Ő lesz az, aki mindent megvesz.
Összefoglalva a piackutatás folyamata gyakorlatilag adatgyűjtés, ahol a vásárlóid vagy potenciális vásárlóid véleményét, vásárlási szokásait, igényeit térképezed fel. Ennek sikerességén állhat vagy bukhat a válallkozásod sikeressége, szánj erre időt, energiát, akár pénzt, mert sokszorosan megtérül.