Blog

SWOT Elemzés példa

SWOT Elemzés példa

A SWOT elemzés példa arra, hogy még ha furcsán is hangzik valami, attól még lehet egy elég egyszerű, ám rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia kialakítására, tervezésére vagy újratervezésére.

A SWOT mozaikszó a kulcsszavak angol nevének kezdőbetűiből áll:

S- Strengths, azaz erősségek
W – Weaknesses, vagyis gyengeségek
O- Opportunities, ami lehetőségeket jelent
T- ez pedig Threats, azaz fenyegetettségek.

Nyilván a SWOT jóval profibban hangzik mint az EGyLF, nem hátrány az se, hogy ki lehet mondani magyarul is, ezért is honosodott meg a kifejezés a magyar nyelvben is az angol rövidítéssel.

Fontos tudni ezeket a dolgokat a legelején, már az üzlet beindításánál. Egy működő vállalkozásnál is érdemes végig venni újra meg újra az elemzést, mert rávilágíthat arra, miért nem annyira sikeres a vállalkozás, vagy merre érdemes fejlődni.

Az erősségeket ismerve tudjuk, mire építhetünk, ez lehet lokáció de egy jól képzett, lojális személyzet is komoly erőssége egy vállalatnak. Gyengeség lehet tőke vagy humán erőforrás, tudás hiánya. Lehetőség a terjeszkedés, árukapcsolás vagy online jelenlét, fenyegetettség pedig könnyen lehet a konkurencia vagy a választott ágazati szegmens negatív megítélése.

SWOT elemzés példa

Egyszerűbb megérteni, ha egy példán keresztül végig vesszük, hogyan lehet egy ilyen analízist végig gondolni. Fontos megérteni azt is, hogy egy-egy dolog lehet erősség vagy gyengeség is: például egy jó hírnevű kis bolt erőssége, hogy lokálisan ismerik, de ugyanez a tény a növekedése ellensége is, hisz egy bizonyos fizikai távolságon túl nem ér el több vásárlót. Ez baj, ha a tulajdonos franchise-t és 60 milliós autóflottát tervez; de ha a cél egy normális megélhetés, és egy szintet elérve nem akar tovább növekedni, akkor ez a tény csak környezet, de nem gátló tényező.

Vegyük például a Starbucks kávéház-lánc esetét, ahol 2018-ban a következő volt a helyzet:

Erősségek:

Erős pénzügyi háttér
Komoly növekedés a kínai piacon
Erős brand, erős image
Prémium termék
Vásárlói hűség

Ezek mind azok a dolgok, amire a vállalat építhet, a jövőképet tervezheti

Gyengeségek:

Marketing hibák és alacsony hatékonyság
Drága
Magas rezsi

Ezek azok a tényezők, amik a nyereségességet veszélyeztetik.

Lehetőségek:

Digitális fejlesztések, melyekkel más frontos is kapcsolat tartható a vásárlókkal
Növekvő ázsiai jelenlét
Mobil appok, technológia
Kooperáció, partner kapcsolat

Ez mutatja a vállalat lehetőségeit a jövőbeli fejlesztésekre

Fenyegetettségek:

Növekvő verseny
Növekvő rezsiköltségek
Extra nyomás, adók

SWOT Elemzés példa – konklúzió

Lehet látni, hogy még egy hatalmas vállalat, mint a Starbucks is végeztet ilyen felméréseket, használja arra, hogy monitorozza, megtervezze a stratégiáját. A SWOT elemzés példa arra, hogy akár indulásnál, akár pozícionálásnál érdemes végig menni ezeken a pontokon.

Ha ezt csinálod, legyél őszinte és reális. Egy lángosos nem fog online jelenléttel hódítani, és a napilap se jó ötlet árukapcsolásnak, kevesen szeretik az összezsírozott, letejfölözött sajtó terméket. De lehet a lokális jelenlétet erősíteni, sört árulni vagy palacsintát, felvenni a legjobb alkalmazottakat és a legjobb lángososnak lenni a fél tóparton. Gondold végig reálisan, mi az amit várhatsz, és csináld meg ezt az analízist legalább évente, mert a környezet változásával könnyen találhatod magad teljesen más helyzetben mint egy évvel ezelőtt.

 

Author

Mátéh Csaba

Hogy honnan van ehhez bátorságom?
Na és egyáltalán jogom?

’97-től hosszú évekig én voltam az a marketing-nindzsa, aki bár tökéletesen elvégezte a feladatát, mégsem látta soha senki.
• Szinte a kezdetektől ShopRenter-t használok, így a határai és korlátai megkerülésére olyan módszereket dolgoztam ki az évek alatt, amik mára kipróbált, bevált, letesztelt, működő megoldások.
• Aztán 2014-ben és 2015-ben a Facebook Marketing Napok meghívott előadójaként segíthettem cégvezetőknek kihasználni az FB nyújtotta lehetőségeket az áruházukban,
2016-ban az 5 legjobb közt léphettem színpadra az Év marketingese versenyen.
2017-től rendszeresen marketing szemináriumot tartok ShopRenter előfizetőknek, amivel már több mint ezer vállalkozásnak segítettem
2020-ban felkérésre 4 órás marketing előadást tartottam a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatóinak
Minden nap fejlesztjük magunkat és a tudásunkat, mert csak így tudunk a legújabb marketing irányvonalaknak és trendeknek megfelelően kommunikálni a céged nevében, és csak így tudjuk a legújabb technikákat alkalmazni.

Leave a comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.