A piackutatás módszerei előtt tisztázzuk, hogy a piackutatás arra való, hogy egy cég, vállalkozás egész pontosan megismerje a piaci helyzetét, lehetőségeit, meghatározza a fejlesztés irányát, a lehetséges termékek körét. Enélkül igen bajos kidolgozni a webáruház marketing stratégiát.

A piackutatás módszerei azonban nem működnek, ha nincs meg a közönség, akinél alkalmazhatjuk. így minden esetben az első lépés az ideális vásárló típusának meghatározása. Nincs olyan termék, amely mindenki számára készülne, ezért nagyon fontos, hogy a kutatásoknál azoknak a körét kell megcélozni, akik az ideális vásárlót testesítik meg.

Ha normálisan, tervezetten indult egy cég, akkor már az elejétől megvan, milyen közönségnek, kiknek mit gyárt, forgalmaz vagy szolgáltat. Ez ad alapot az egész arculat, megjelenés megtervezéséhez is, de a teljes üzletpolitika és később az értékesítési stratégia is ezen alapul.
Ki fogja megvenni a terméket vagy fizetni a szolgáltatásért és mennyit?

A piackutatás később, a termékfejlesztés során, új termék vagy szolgáltatás bevezetése esetén is alapvető. Megóv attól, hogy félre menjenek a döntéseid, olyan produktumba ölj pénzt vagy időt, amik vagy senkinek nem kellenek, vagy nem fognak eleget fizetni érte.

Van, hogy a piackutatás teljesen új ötletet ad: megkérdezve, meginterjúvolva a potenciális vásárlóidat, lehet hogy olyan igény merül fel a részükről, amire nem is gondoltál. Ezzel lehet hogy adnak egy olyan ötletet, amit nagyon könnyen pénztermelő vállalkozásba fordíthatsz.

A piackutatás módszerei: Hogyan csináld?

Attól függ, mennyi időt és pénzt akarsz rááldozni, a következő módszerek közül választhatsz:

Kérdőívek használata

Az online vagy offline kérdőívek kitöltésével nagy mennyiségű releváns válaszhoz juthatsz. Fontos, hogy úgy tedd fel a kérdéseket, hogy egyértelműek legyenek, és a megválaszolásukkal releváns információhoz juss. Az a lényeg, hogy feltérképezd a vásárlóidat, igényeiket, problémáikat, véleményüket a termékről, szolgáltatásról. A “Mi a véleménye a termékről” nem biztos hogy működik majd. Jobb, ha irányítottabb a kérdés, mert erre könnyen kaphatsz egy olyan választ is, hogy: “jó”.
Kifejtené?
Nagyon jó.
Olyan válaszok kellenek, amelyek segítik, hogy a céged jobb pozícióba kerüljön a vásárlók fejében. Információk kellenek, lehetőleg egyértelműek.

Online kérdőívek készítéséhez javaslom a https://www.surveymonkey.com/-ot

Személyes interjú

Ez a klasszikus szemtől-szembeni megkérdezés, a piackutatás módszerei közül ez adja a legtöbb, legmélyebb információt, de messze ez a legdrágább is. A kérdező irányította beszélgetés során a vásárló el tudja mondani nemcsak a válaszokat, hanem saját gondolatokat is fűzhet hozzá, további ötletekkel is szolgálhat. Nagyon jól kell kiválasztani ezeket az alanyokat, hogy a ráfordítás a lehető legrelevánsabb eredményt hozza.

Fókuszcsoport

Szintén interjú, de nem csak 1, hanem 3-5, jól megválogatott személy vesz részt rajta. Nagyon jó információkkal szolgálhat, de profi levezetést igényel. Egy-egy erősebb személy könnyen viheti a csoport egészét egy irányba, dominálhatja a végeredményt.

Megfigyelés

Ez egy olyan módszer, amelynek során a kísérletvezető nem avatkozik be, hagyja hogy az alany vagy az alanyok önállóan próbálják ki a terméket, szolgáltatást. Ez a szoftverek, appok esetében a legelterjedtebb módszer, hisz ha letölt valaki egy applikációt, ott is önállóan kell boldoguljon. Ha a kísérletben résztvevők könnyen kezelik, akkor valószínűleg a későbbi vásárlóknak sem lesz gondja vele. Ha azonban már a tesztelők sem tudják, mit hol nyomkodjanak, akkor még bőven kell fejleszteni. Ezzel a módszerrel azt is lehet látni, hogyan, hol akad meg a felhasználó, mivel van probléma.

A piackutatás módszerei jól használhatók és könnyen kiválaszthatod azt, ami a cégednek, termékednek a legjobban megfelel. De ha megteheted ne hagyatkozz csak egyre: pontosabb és mélyebb információkat kapsz, ha többet is alkalmazol.