Blog

Marketing terv felépítése

marketing terv felépítése

Marketing terv felépítése: Sokat megy a szó arról, hogy a vállalkozás, főképp az online business komoly tervezést, odafigyelést igényel. Rengeteg mindent meg szoktunk említeni, előadásokon, szemináriumokon tonnányi online eszköz, módszer kerül elő. Ettől kb a huszadik percben kezd besokallni a kezdő vállalkozó, ami valahol érthető, úgyhogy megpróbálok egy olyan tervet adni neked, ami az indulásnál segít fókuszálni.

A marketing terv felépítése azzal kezdődik, hogy tisztázod a céljaidat, stratégiádat és a taktikát. Mi a különbség ezek közt? Kezdjük ezzel.

A cél amit a vállalkozással el akarsz érni, legyen ez életstílus, pénz vagy hírnév. Vagy mindegyik.
A stratégia az átfogó, magas szintű elképzelésed arról, hogyan fog ez összejönni.
A taktikád pedig azok a cselekvések, melyeket a célok elérése érdekében teszel.

Ez azért izgi, mert a legtöbbször elolvasva egy cikket, egy blogbejegyzést, azt lehet érezni, hogy tele van taktikai információkkal – melyik eszközt használd, hogyan adj fel egy Facebook hirdetést – de ez csak az alsó szint, a stratégiához igazából semmi köze. A tervet pedig nem lehet csak taktikai elemekből felépíteni.

A stratégiád függvényében az eszközeid is változhatnak, nem mindenkinek működik a Linkedin vagy a Twitter, ahogy a Facebook sem, ezeket nem lehet vakon alkalmazni, mert csak a pénzt égeted mérhető eredmények nélkül. Ja, ha már itt tartunk, azért legyen egy limited erre is, ha nem sikerül eredményt elérned egy normál összegből pl a Facebookon, ideje csatornát váltani.

A marketing terv felépítése nem megy a vásárlók ismerete nélkül

Ez a kulcs ahhoz, hogy egyáltalán egy tervet tudj kovácsolni. Egy úgynevezett buyer persona azaz ideális vásárlói profil elkészítése a kiindulópontja a sikeres üzleti és marketing tervnek is.

Ki az ideális vásárlód? A legjobb vevőd?

Jó tudom, honnan tudnád, hát ideje kirajzolni a profilt. A terméked, szolgáltatásod legjobb vevői nők, férfiak? Hány évesek, milyen iskolai végzettséggel? Milyen életstílus, szokások jellemzik őket? Mit dolgoznak, mi érdekli őket? Mik a hobbijaik, mivel töltik szabadidejüket?

Ez azért érdekes, mert ha megvan ez az elképzelt, összerakott ideális vevő, akkor könnyebben találod meg őket ebben a rettenetesen zsúfolt online világban. Ha egy 40-es középosztálybeli családanya a célközönséged megtestesítője, könnyebben megtalálod a Facebook csoportokban, de ha fiatal férfiakra célzol, akkor nyugodtan felejtsd el a Facét, és menj a Reddit vagy YouTube irányába. Ha megvan, kit keresel, könnyebben megtalálod.

A marketing terv felépítése egy komplex folyamat, és nem hagyatkozhatsz egyetlen csatornára kizárólag. Online és offline irányban is kommunikálhatsz és az online is több mint a Facebook. Ugyanakkor érdemes egyet kiválasztani, a vásárlóidra legjellemzőbbet, kimaxolni azt és utána mozdulni a következő felé. Nem is leszel képes egyedül kezelni egy rakás csatornát, válaszd elsőre azt, ahol legkönnyebben sikert érsz el.

Marketing terv felépítése: tanulj a konkurenciától!

Ha olyan szektorban vagy, ahol van egy nagy versenytárs jól beállt üzlettel, az bizonyos módon hátrány, de lehet belőle profitálni is bőven. Ő már elvégezte a munka javát, ösvényt vágott az erőben, a te dolgod az, hogy nézd meg, mit és hogy csinál. Elemezd, hol jelenik meg, milyen platformon, hogyan kommunikál!

Fontos, hogy ne lopj. Nemcsak mert nem szép dolog, de a leírt anyagok, bejegyzések szellemi tulajdonok. De azt meg tudod figyelni, milyen social media csatornán nyomul, láthatod a hirdetéseket, ha igazán mélyre akarsz ásni, ott a BuzzSumo ami tökéletesen megmutat mindent.

Rakjuk össze az egészet!

A marketing terv felépítése, hogy pénzed is legyen belőle

Megvannak a céljaid, ismered a vásárlódat és – akár a konkurencia tanulmányozása útján – tudod, milyen csatornán és hogyan kommunikálva éred el őket.

Itt jön a plusz, hogyan legyenek belőlük vásárlók? Seth Godin szerint érd el, hogy az idegenekből ismerősök, az ismerősökből vásárlók, a vásárlókból tovább értékesítők legyenek.
Vagyis a figyelemfelkeltés után a bizalom építés következik, majd az ajánlat. A meglévő vásárlókat pedig érdemes megbecsüléssel kezelni, hogy jó híredet vigyék és így segítsenek az eladásban.

És ha idáig eljutottál, lehet venni egy nagy levegőt és visszatérni az elejére: Építsd föl ezt az egészet egy másik csatornán. Oké, elég munkás ez az egész így, de a helyzet az, hogy ha csak egy helyre koncentrálsz, akkor egyszerűbb. Könnyebben és hatékonyabban építesz egy jelenlétet mint 15-öt. Szép sorban, a terv alapján azonban menni fog.

 

Author

Mátéh Csaba

Hogy honnan van ehhez bátorságom?
Na és egyáltalán jogom?

’97-től hosszú évekig én voltam az a marketing-nindzsa, aki bár tökéletesen elvégezte a feladatát, mégsem látta soha senki.
• Szinte a kezdetektől ShopRenter-t használok, így a határai és korlátai megkerülésére olyan módszereket dolgoztam ki az évek alatt, amik mára kipróbált, bevált, letesztelt, működő megoldások.
• Aztán 2014-ben és 2015-ben a Facebook Marketing Napok meghívott előadójaként segíthettem cégvezetőknek kihasználni az FB nyújtotta lehetőségeket az áruházukban,
2016-ban az 5 legjobb közt léphettem színpadra az Év marketingese versenyen.
2017-től rendszeresen marketing szemináriumot tartok ShopRenter előfizetőknek, amivel már több mint ezer vállalkozásnak segítettem
2020-ban felkérésre 4 órás marketing előadást tartottam a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatóinak
Minden nap fejlesztjük magunkat és a tudásunkat, mert csak így tudunk a legújabb marketing irányvonalaknak és trendeknek megfelelően kommunikálni a céged nevében, és csak így tudjuk a legújabb technikákat alkalmazni.

Leave a comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.