A kontrolling nem más, mint a marketing terv ellenőrzése, monitorozása, hogy a megfelelő ütemben halad-e, hozza-e az elvárt eredményeket..

A kontrolling folyamata jelent méréseket, elemzéseket és természetesen folyamatos megfigyelést, monitorozást. A marketing folyamatok tervezője, irányítója, (nagy cégeknél ez a marketing manager, de kis cégnél, egyszemélyes vállalkozásnál ez sokszor a tulajdonos) összehasonlítja a tervet a tényekkel, és korrigál ha kell.

Ez azért nagyon fontos, mert a marketing maga elég pénz igényes, nem mindegy, hogy a terv milyen hatásfokkal válik be. Ha valami nagyon félresiklik, jobb az elején korrigálni, vagy ha úgy van, le is állítani, mint önteni bele a pénzt folyamatosan.

A kontrolling az egészen kicsi, induló vállalkozásoknak is nagyon fontos, sőt, egyenesen életmentő lehet. Főleg az elején, amikor nincs elég pénz, akkor egyáltalán nem mindegy, milyen hatékonysággal használjuk fel azt a keveset. Ilyenkor minden forintnak megvan a helye, ha jól használod, kis költségvetéssel is tudsz eladás növekedést generálni. De ehhez mérned és analizálnod kell.

Kontrolling eszközök

Ahogy a marketingedet tervezed, jobb ha eleve feedbacket, kontrollingot is építesz bele. Válassz olyan eszközt, ami illik a tevbe. Attól függően, hogy milyen területeket, eszközöket használsz az eladáshoz, különböző kontrolling eszközök közül választhatsz.
Ha online területen tevékenykedsz, ott vannak a különböző analitikai eszközök, Google analytics és társai. Tehetsz tracking kódot a weblapod fejrészébe is, ami remekül működik.

Ha offline eladásaid vannak, és például kuponokat használsz, tehetsz rájuk egyedi kódot például, így látod, melyiket váltották be, vagyis melyik jutott el fogékony vásárló közönséghez.
A kuponokat úgy is használhatod, hogy beépíted a kommunikációdba: különböző kódos kuponokat használhatsz különböző felületeken. így azt is ellenőrizheted, melyik csatorna működik jobban: magazinok vagy flyerek, vagy hol érdemes hirdetést elhelyezni.

Ha személyes értékesítőkkel (is) dolgozol, mindenképp kérd meg őket, hogy kérjenek konkrét visszajelzést az új vásárlóktól, hogy hogyan találtak a cégre. Ez a leg direktebb, legértékesebb visszajelzés, közvetlenül a vásárlóidtól származik. Meg tudod állapítani, mennyire hatékony a marketinged.
A vásárlókkal való közvetlen, folyamatos kapcsolattartás egyébként is alapvető, nemcsak a hatékonyságod mérése miatt. Közvetlen visszajelzést kaphatsz tőlük arról, hogy milyen a márkád megítélése, hogyan vélekednek rólad, a cégedről, termékeidről.

Érdemes minden kampányt eleve a kontrolling lehetőséggel együtt megtervezni. Honnan tudnád, mi működik, ha nincs lehetőséged nyomon követni vagy ellenőrizni? Értelemszerűen minden marketing kampány célja az eladás növelés, ha nem tudod összehasonlítani, mérni hogy milyen eredményes voltál, az egész esetlegessé válik.
Azt is tudod mérlegelni, hogy mi éri meg: ha a marketingre fordított kiadásaidat nem fedezi az ebből származó eladás növekedés, akkor tudod, hogy nem érdemes azt az eszközt nagyon erőltetned.

Tartsd azt is észben, hogy sok minden függ a körülményektől is.

Lehet akármilyen remek a stratégiád, hatékony a hirdetésed, vannak dolgok, amik nem tőled függenek. Ha az általános környezet romlik, recesszióba csúszik a gazdaság, és az embereknek nincs pénzük, akkor nem sokat tehetsz. A legjobb, legmeggyőzőbb marketing sem működik, ha nincs miből költeni az embereknek.

A kontrolling megmutatja, melyik marketing eszköz milyen hatékonysággal dolgozik. Ha azt látod, valamelyik hirdetési mód, kampány nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, könnyen javíthatod vagy leállíthatod és valami mással próbálkozhatsz. Nagyon fontos, hogy folyamatosan mérj, ne csak kontrollálatlanul folyjon ki a pénz reklám/marketing címszóval. Figyeld, mérd hogy x ezer Ft ráfordítás hány ezer Ft bevétel növekedést hoz. A számok nem hazudnak, nekik nyugodtan hihetsz.