Hát igen, el kell ismerjük, nagyon sok vásárló negatív jelentéssel azonosítja a marketinget. Mi jut eszébe róla sok embernek?
Az átverés, a rábeszélés, a nyomulás.
Persze hogy arra biztatlak, hogy ezeket kerüld; legyen a marketinged tisztességes. Ha úgy gondolsz rá, hogy pozitív dolog, hisz segítesz az embereknek megismerni egy kiváló szolgáltatást vagy termékskálát, akkor jó úton jársz. Ha úgy bánsz a jövendőbeli vásárlóiddal, ahogy szeretnéd, hogy veled bánjanak, akkor nagy baj nem lehet.
De mégis, mik azok a hibák, amiket el lehet követni? Mivel lehet jól megijeszteni a vásárlót?
Összeszedtem ezeket, hogy biztosan el tudd kerülni.
Mik a legnagyobb hibák, milyen az ellenszenves marketing?
- Ijesztő
- Frusztráló és idegesítő
- Túlzott
- Negatív brandet épít
- Ellenszenves
- Molesztál
- Megállíthatatlan
- Rosszul felépített
- Beugratós
- Hirdetések tömkelege
Lássuk egyenként is őket!
1 Mitől lehet ijesztő egy marketing elem?
Elsősorban a hátsó kis érzést nem szeretjük. Túl sokat tud. Túl sokat kérdez, mégis, minek megadnom a cipőméretem egy könyv rendeléshez? A kereseti sávomat egy kérdőívhez? Hova kerül mindez és ki használja fel majd?
2 Idegesítő dolgok
Hirdetés, 2 mondat, hirdetés. Felugrik, bezárom, felugrik megint. Bezárom, és mit látok? Hirdetést. Na ez a pont az, ahol a legtöbben feladják, nem számít, kit lehet megnézni meztelenül vagy hány telefont lehet nyerni. Ami sok, az sok.
3 Túlzás
Az idegesítő következő foka. Bezárom a cookie ablakot, felugrik a feliratkozó. Bezárom, ha be tudom, ha épp nem rejtik el a kis bezáró x-et, akkor jön, hogy üzenetet akar küldeni az oldal. Szeretné meghatározni a helyemet. Mégis, minek?
4. Rossz fényt vet az eladóra
Ezek mind azt eredményezik, hogy az ember elkezdi kerülni ezeket a hirdetéseket, oldalakat. A harsány újságok ezen a vonalon haladva érték el azt, hogy gyakorlatilag minden velük kapcsolatos dolog, általuk közölt tartalom a gagyi kategóriába esik.
5. Ellenszenvet sokkal könnyebb generálni mint elköteleződést.
A helyzet az, hogy nagyon vékony a választóvonal a jó marketing, és aközött, hogy egy életre megutáljon a vásárlód. Jelen kell lenni, de ne mássz az agyára, mert nem csak megutál, de ezt hangoztatni is fogja.
6. Nem hagy békén
A követéses hirdetés, a Google zsenialitása, hogy a személyre szabott keresés után releváns hirdetéseket jelentet meg mindenhol. Az ám, csak ha már megvettem a nyavalyás gumicsizmát, cipő hirdetéseket nézhetek a következő két hétben. Egy idő után bárkinek az agyára megy.
7. Megállíthatatlan, kikerülhetetlen
Ez egy folyamatos csata a reklám és a blokkoló program fejlesztők között. De azt tudni kell, sokan használnak ad blockert, mert elegük van a rájuk ömlő reklám tömegből. Hagyd békén szerencsétlent egy kicsit. Legyen a tartalmad érdekes, interaktív. Olvasgasson nálad, találjon válaszokat a problémáira. Érdekelje, amit csinálsz, és akkor ajánld fel, hogy akár vásárolhat is. Ezerszer eredményesebb leszel.
8. Rossz
A jó reklám, a hatékony marketing érdekes, figyelemfelkeltő, vicces. Megvan a Mercedes és a Jaguár csirkés reklám adok-kapok-ja? Az iskolapélda volt erre.
Az unalmas hirdetés, az arcba tolt eladási szándék nem csak nem hatékony, de szánalmas is. Pláne most, amikor ilyen mennyiségben zúdul ránk az információ. Minden villog, mozog, okos és 3D. Egy bizonyos minőség alatt és felett senki nem figyel fel.
9. Gonosz, gonosz….
Hányszor de hányszor lóg ki a lóláb! Egy együgyű kérdőív alatt olyan kérdések vannak, amit fel se lehetne tenni. Ingyenes tartalomként kínált cuccok, amikért az adatainkkal fizetünk. Egy e-mail nem nagy dolog, de például kártya adatok megadása már necces, hiába írják oda, nem vonunk le semmit, becsszó… Akkor miért is kéritek?
10 Hirdetés, hirdetés, hirdetés
Mi a baj ezzel? A túlzásba vitt hirdetés nagyon idegesítő, már láttuk, de ez nem csak ezért baj. Gyakorlatilag rezisztenssé válik a vásárló. Átugorja, átpörgeti, fel se tűnik neki. Immunis lesz. Attól még utálja majd, de nem foglalkozik vele. Vásárolni meg mégúgy se fog.