Üzemeltetőként valószínűleg tudod, miért kell YouTube webshophoz.
A videomegosztó portálok fénykorukat élik, évek óta töretlen népszerűségnek örvendenek. Sokan elsőre azt hinnék, hogy kizárólag fiatalok körében népszerűek ezek az oldalak, magasan piacvezetőként a YouTube, de ma már ez messze nem igaz. Egészen az 50+-os korosztályig bezárólag Magyarországon több millió videós tartalmat fogyasztunk naponta.
Egész egyszerűen a mindennapjaink része lett, hogy videós formában keresünk megoldást számtalan problémánkra. A YouTube-on vizuális megjelenítést kapunk, amit előnyben részesítünk az írt szövegnél. Gondolj csak bele, hogy ha te egy új telefont szeretnél vásárolni hol keresel tesztet az adott készülékről? Gondod akad egy újonnan vásárolt polc összeszerelésével hol nézed meg elsőként a megoldást? Órákig sorolhatnám a példákat, a válasz pedig minden esetben a YouTube lesz. Az első webshop megnyitása óta pedig tudjuk: a legjobb vásárló abból lesz, aki már megoldást keres a problémájára.
Létezhet tehát egy webshopot üzemeltető vállalkozó számára hasznosabb platform, mint ami dinamikusan növekszik, elérhető nagy mennyiségben a célközönsége, számtalan felhasználási módja létezik az elkészült videós tartalomnak, és még jelentős forgalmat is generál?
Most bevezetlek a részletekbe, pontról pontra haladva, hogy miért van szükséged már ma YouTube csatornára. Megmutatom mennyire egyszerűen érhető el a potenciális célközönséged, hány módja létezik a videóid hatékony kommunikálására, a végén pedig te is látni fogod hogy különösebb befektetés nélkül hogyan konvertálható egy videós megtekintés valós forgalommá.
YouTube webshophoz: Kezdjük az elején:
A YouTube előnyeit nagy vonalakban már vázoltam az elején, azonban ez csupán a jéghegy csúcsa. Ma már szinte közhely, hogy a legtöbb keresést a Google oldalán indítják az emberek, ezzel minden webshopot üzemeltető tisztában van. Azonban tudtad hogy nem sokkal van lemaradva a második helyen a YouTube?
Ráadásként a YouTube is egy Google termék, mint a Google Analytics, a Search Console, vagy a Google Trends, amit e-kereskedőként naponta használsz. Ebből adódóan milliónyi előnyben részesülsz, ha megjelensz a Google videómegosztó platformján is.
Ok, ok, de mik ezek az előnyök? Az előnyöket én egyszerűen csak “extrának” hívom, hamarosan megérted miért.
A YouTube videós tartalmak a Google találatokban is megjelennek, ráadásul kiemelt helyen. Egy jól megválasztott kulcsszóval ellátott videóval a találati listák élére kerülhetsz, igen rövid idő alatt.
Az első “extra” azonban csupán most következik. Nem csupán a videós tartalomban élhetsz el találatot egy YouTube videóval. Az e-kereskedelemben nem titok, hogy számtalan vevő a képtalálatokból érkezik a webáruházba. Teljesen logikus, hiszen mint az elején már említettem az ember vizuális típus. Egy videóval nem csupán a YouTube felületén jelentünk meg, hanem élből további három, a vásárlók által is használt felületen tűnhetünk ki a versenytársaink közül, hiszen a Google keresési oldala mellett kapunk találatot a videós szekcióban, valamint a képtalálatok között is. Magyarán mondva négy találatot szereztünk egy jól beállított videóval. Mintha négyszereznéd a SEO találataid számát egy csapásra.
Ugye hogy izgalmas? Folytatom is gyorsan, a további “extrákat”.
Egy YouTube videó leírás részében 5.000 karakterünk áll rendelkezésre. Ezt a szöveges részt e-kereskedők nyelvére Meta leírásként lehet a legjobban fordítani. Míg a webáruházadban 160 karakterben kell megcélozni a vásárlókat egy terméknél, kategóriánál, egy YouTube videóban több mint 31 X-es célzási felületet használhatsz.
Ráadásként linkeket, hashtageket is el helyezhetsz a leírásban. Kevesen gondolják végig, hogy a YouTube videók leírását is feltérképezik a Google robotok, így videóink leírás részében nem csupán 31X több SEO lehetőséget kapunk, de hasznos linket, linkeket, valamint a már kereső kifejezésnek számító hashtageket is szerzünk. Így egy folyamatos tartalommal ellátott YouTube csatorna remek lehetőség linképítésre is.
Gondold csak végig: szerinted lehet jobb helyet találni linképítésre a Google saját felületénél? Mekkora súlyozással veszi figyelembe a Google a találati listák felállításánál a saját rendszerében szerzett hasznos linket, linkeket?
Tudom nagyon jól mi futott át most az agyadon! Eddig miért nem foglalkoztam a YouTube-al? Gyorsan megnyugtatlak, még mindig nem értünk az “extrák” végére, amit egy megfelelően beállított YouTube csatorna adhat.
YouTube webshophoz: A következő “extra” talán a legfontosabb is lehet értékesítés szempontjából: közvetlenül a videóidból, három helyen is egyből a webáruházadba irányíthatod a vásárlót, egyszerűen, ingyen.
A YouTube videóknál úgynevezett kártyákat helyezhetünk el, amik akár direkt linkek is lehetnek. A kártya a videó megtekintése közben ugrik elő a jobb felső sarokban. Külön szerkeszthető rövid figyelem felhívó szöveget is megadhatunk számára. A videó végén pedig az úgynevezett záró képernyőnél is külön adhatunk meg direkt linket. Természetesen mind a kettő mutathat a webáruházunkra. A leírásban elhelyezett link, linkek mellett tehát direktbe is, a felhasználó számára egyszerűen kezelhető felületeken is be tudjuk csábítani a videó megtekintőjét az áruházunkba.
Hol is tartunk? Foglaljuk össze gyorsan! Termékeinkkel megjelenhetünk egy olyan felületen, amit napi rendszerességgel használ a célközönségünk. Megfelelő beállításokkal több találatot is szerzünk egy videóval a Google felületein, mellette 31X nagyobb felületet kapunk SEO-ra, értékes, súlyozott linket építhetünk a webáruházunk számára, több eszközt is használhatunk a shopunkba terelésre, mindezt ingyen!
Még mindig úgy gondolod hogy nincs szükséged YouTube csatornára? Mert akad még itt “extra”.
Aki régebb óta üzemeltet webshopot emlékezhet a Meta kulcsszavakra, amit minden terméknél, kategóriánál külön meg kellett adni. Ma már ezt a Google nem veszi figyelembe egy weboldal tekintetében a találati rangsor felállításánál. Ez viszont nem igaz a YouTube-ra. A címkék résznél tulajdonképp a Meta kulcsszavakat adhatjuk meg a videóinknál, és erre 500 karakterünk áll rendelkezésre. Ennél pontosabb célzásra kevés felület ad lehetőséget.
Már csupán jutalom “extra” a YouTube alap működési elve, ami a megtekintéseket alapuló ajánlást jelenti. Mit is jelent ez pontosan?
A YouTube a megjelenő reklámokból generál bevételt. Így a jól felfogott érdeke, hogy minél több tartalmat fogyasszunk, hiszen annál több reklámot dob be számunkra a rendszer. Ebből adódik, hogy ha egy témában keresünk videót, vagy csupán az ajánlások által egy témában már megtekintettünk egy, vagy több videót, akkor a YouTube hasonló tartalmakkal fog bombázni. Így ha elsőre nem is a mi videónkat nézi meg egy vásárló, megfelelő célzással hamarosan ajánlhatja a néző számára a mi tartalmunkat is.
Itt jön be a képbe a vásárlás folyamatának az ismerete. Egy átlag vásárlóban felmerül a probléma, amire megoldást keres. Ezért használjuk az áruházunkban a SEO-t, hogy a keresés fázisban elsők között találjon ránk a leendő vásárló. Azonban nem azonnal fog dönteni, hiszen felméri a kínálatot, elolvas, megtekint néhány tesztet, bemutatót, kicsomagolós videót, véleményt a már kiszemelt termékről, termékekről. Ezek után hozza meg a döntését és vásárol.
Azzal, hogy a YouTube folyamatosan ajánlja a korábbi kereséseinknek, megtekintéseinknek megfelelő tartalmakat, megfelelően beállított YouTube csatornával, videókkal jó eséllyel még a végleges döntési folyamat előtt a mi áruházunk is a vásárló látóterébe kerülhet.
Ennél a pontnál érdemes újra egy picit elgondolkodni, felidézni azokat a munkaórákat, amit a Facebookon egy hirdetés beállításával, a célközönségünk pontos belövésével töltöttünk el, amiért még fizettünk is. A YouTube pedig mindezt ingyen szállítja számunkra.
YouTube webshophoz: Jöhet még “extra”?
A YouTube-on elkötelezett közösséget építhetünk, viszonylag gyorsan. Ha megfigyeled az influencerek tartalmaiban rendszeresen megjelennek termékek, termék ajánlók. A YouTube követői pedig feltétel nélkül elfogadják, ha egy influencer azt mondja egy adott termékre, hogy “Ez bizony remek!”.
A saját YouTube csatornánkon is pontosan így fognak viselkedni a követőink, hiszen számukra mi is influencerekké válunk, amit mondunk, mutatunk megbízható forrás lesz. Mindehhez csupán őszintének kell lennünk.
Számtalan termékkör van, ahol egy tudatos közösség építéssel évekig hűséges vásárlót konvertálhatunk. A feladatunk csupán annyi, hogy végig gondoljuk, kitaláljuk a YouTube csatornánkat.
YouTube webshophoz: A számtalan “extra” közül talán a kedvencem következik.
Érdemes végig gondolni, hogy mennyi energiát fektetünk egy hírlevél feliratkozók megszerzésébe, majd megtartásába. Csalit, csábító ajánlatot készítünk számára, kedvezményt biztosítunk csupán egy e-mail cím megszerzése miatt. A YouTube-on erre nincs szükség, a feliratkozók maguktól érkeznek, ingyen! Ide tartozik a következő probléma kör is, hiszen egy kiküldött hírlevelünk behatárolható időtartamig érvényes, első fázisban kapunk egy nagyobb elérést, jó esetben 20-30%-os megnyitási arányt, majd nagyon rövid idő alatt, akár napok alatt nullára redukálódik a hírlevelünk napi megnyitása. A YouTube-on pedig folyamatos megtekintéseket érünk el, tehát nem évül el az üzenetünk, naponta generálja a látogatókat a webáruházunkba.
Ez eddig mind szép és jó, de mire van szükség egy sikeres YouTube csatornához?
A válasz pedig elsőre furán hathat, de ha kicsit boncoljuk a kérdést kiderül mennyire egyszerű az egész.
YouTube webshophoz: Semmi olyanra nincs szükségünk, amit ne használnánk napi szinten az életben is.
Ma már egy közepes kategóriás mobiltelefon is alkalmas egy remek YouTube videó elkészítéséhez, amit akár a telefonunkon is gyorsan meg tudunk vágni, szerkeszteni. Ráadásul számtalan ingyenes alkalmazást találunk az App Store és a Google Play áruházakban, amivel már magabiztosan bele tudunk vágni a saját csatornánkba.
Ha megengedtek a végére egy személyes példát: évekig egy tablet használatával készítettem a legnépszerűbb hazai mozielőzetes csatornát, havi 2-4 milliós organikus megtekintést generálva, közel 100.000 feliratkozóval. Az első webáruházamat, a MoziShop.hu-t ennek a közösségnek a vásárló erejére indítottam el 2017-ben.
Semmi különöset nem csináltam, csupán volt egy koncepció, elvégeztem a megfelelő csatorna beállításokat, pontosan céloztam a videókat, betartottam a legfontosabb szempontokat, ami szükséges egy sikeres YouTube csatornához. Mindezt úgy, hogy 2013-ban indított előzetes csatorna volt az első YouTube csatornám, és tulajdonképp tudás nélkül vágtam bele, menet közben fejlődtem napjainkra YouTube szakértővé.
A jó hír, hogy az említett csatorna üzemelésének 5 éve alatt hatalmas tudásanyagot halmoztam fel, amit szívesen átadok a részedre is. Legyen szó akár egy új csatorna indításához, videók helyes feltöltéséhez szükséges tudásanyagról, akár a meglévő csatornád hibáinak feltérképezéséről. A teljes koncepció kidolgozásról, lehetőségeidhez mérten nulla forintos, vagy akár jelentősebb összegű büdzsével kezdenél bele a YouTube kínálata lehetőségeid kiaknázásába.
YouTube webshophoz: Ez kimaradt
Az utolsó “extra” pedig az elkészült videónk felhasználhatóság sokszínűségében rejlik. Egyetlen videóval több felületünkön is generálhatunk potenciális vevőket. A YouTube videónkról ugyanis készíthetünk blog cikket, aminél további SEO célzásokat adhatunk meg. Furának hathat egy videóról cikket írni, de itt a lényeg a tömör üzenet, amire a mai tartalom fogyasztóknak szükségük van.
Nézz csak meg egy Player.hu, egy Blikk.hu cikket. Rövid, lényegre törő szöveg, majd a videó. Az így elkészült cikket tudjuk posztolni Facebook oldalunkon is. Így máris két, eltérő módon szólítottuk meg a Facebook követőinket, hiszen egyszer a YouTube videónkat posztoljuk, majd pár nap múlva az erről készült cikkünket. A kész videónkat direktbe fel is tudjuk tölteni a Facebookra, ahol nem mellesleg a videós tartalmak kiemelt elérést kapnak. A blog cikk mellett hírlevél feliratkozóinknak is elküldhetjük, akár exkluzív tartalom közlésével. Az exkluzivitást pedig melyik vásárló nem szereti? Rövidebb, 1 perces videókra bontással pedig az Instagram, illetve a TikTok követőink számára is tartalmaz biztosítottunk. Mindezt egy YouTube-ra szánt videóval.