A marketingkommunikáció egy összefoglaló név, amely alatt értjük az összes módot és stratégiát és csatornát, amit egy vállalkozás használ, hogy elérje a közönségét.
Ebbe beletartozik maga az üzenet, amit kommunikálunk; a közvetítő csatorna vagy médium, amin keresztül ez zajlik; illetve a közönség, akit el kívánunk érni.
Sokszor használják a PR – Public Relations – szinonímájaként, az utóbbi azonban kicsit specifikusabb, ott az ideális vevő felé kommunikálunk, és az ő figyelmüket igyekszünk felkelteni. A marketing kommunikáció azonban ennél bővebb fogalom, a hirdetés, direkt marketing, megjelenés, a brand felépítése, design, stb még a csomagolás is ide tartozik.
Mi tartozik ide?
Röviden: Minden, ami a cégedről, márkádról, termékedről üzenetet közvetít.
Egy jó kommunikációs stratégia összeállításához segítséget nyújtanak a következő kérdések – optimális esetben ezekre válaszol a marketingkommunikáció.
- Miért kellene egyáltalán használni a terméket/szolgáltatást? Milyen igényre, problémára nyújt megoldást?
- Hogyan kell használni?
- Kicsoda használhatja, veheti igénybe, kinek ajánlott?
- Hol használható / vehető igénybe?
- Mikor használható vagy ajánlott?
Nyilván itt nem egy kiterjedt használati utasításról van szó, amit nyomatni kellene mindenhol, hanem ezek a kérdések azok, amik általában egy vásárló fejében megfogalmazódnak. Vajon használhatom ezt a táplálék kiegészítőt, ha vérnyomáscsökkentőt szedek? Adhatok a gyereknek? Segít ez a kenőcs a narancsbőrön? Hol vehetek ilyen villogó kutyanyakörvet? Mikor kenjem be a folteltávolítóval ezt a foltot és meddig hagyjam rajta?
Tök tipikus kérdések, és ha ezeket előre megválaszolod, nemcsak az ügyfélszolgálatot tehermentesíted, de tudd azt is, hogy a termék/szolgáltatás láttán a legtöbb ember fejében elindul egy párbeszéd. Ez különösen akkor van így, ha nem mindenáron akarja azt a valamit, hanem döntési helyzetben van. Ilyenkor sokan hezitálnak, böngészik az információkat, sokan le is beszélik magukat róla. Mi van ha foltot hagy a ruhán, nem használhatom a szokásos dolgok mellett, kiütéses leszek, reggel kell használni, pedig alig bírok felkelni. Ha eleve megválaszolod ezeket, bármilyen formában, könnyebben döntenek a vásárlás mellett.
A marketingkommunikáció ára és eszközei
Hát igen, ez az a rész, ahol egy 100-as skálán a 0-100-ig minden szám előfordulhat. Ha van egy több milliós büdzsé, akkor hajrá, TV, mozi, fizetett Google és Facebook reklámok, és valószínűleg meg is vagy. Ha – mint legtöbbeknek – ez nem adatott meg, akkor kénytelen leszel pénz helyett időt és munkát belefektetni.
Hogy melyiket használod ezek közül, egyet, párat vagy mindet, az a rendelkezésre álló pénztől, a terméktől és a stratégiádtól függ.
- Hirdetés:
Minden, ami fizetett hirdetés, TV, rádió, offline, újságok, magazinok, online hirdetések, stb. Legismertebb, legszéleskörűbben használt eszköz, jól célozva hatékony, de elég drága. - Akciók, kampányok:
Kettőt vihet, egyet fizet, kuponok, kapcsolt értékesítések. Meglévő vevők és újak számára is csábító lehet. - Eseményeken megjelenés
Szponzoráció vagy jótékonysági események támogatása, főképp a márka ismertségét és a közösségi szerepvállalást támogatják. - PR és publicitás
Különböző szociális aktivitásokon keresztül a márkáról való pozitív kép erősítése. Ez lehet támogatás, jótékonysági események szervezése. - Direkt marketing
Közvetlen értékesítés támogatása: lehet levél, fax vagy e-mail, mindenképpen 3. személy vagy közreműködő nélkül. - Interaktív marketing
Érdekes új eszköz, főképp a nagy oldalakon, mint Amazon láthatjuk,ahol a vásárlást más vásárlók pozitív értékelései váltják ki vagy segítik. - Ajánlás útján
Az egyik legjobb dolog, ha egy elégedett vevőd megosztja a pozitív élményt a barátaival, ismerőseivel. Nagyban növeli a márkádba vetett bizalmat. - Személyes értékesítés
Tradicionális módja az eladásnak, noha elég drága. Ha olyan terméked van, ami magas kategóriájú, kicsit klasszikus, old-school, akkor nem nagyon nélkülözheted.
Sok csatornán kommunikálhatsz, és mindegyiknek megvan a hatékonysága, ára és az se mindegy, kiket akarsz elérni. Válassz a termékedhez és főképp: a vásárlóidhoz szabottat, hogy a legjobbat hozd ki belőle.